لینک های پیشنهادی

  • مطالب خود را منتخب کنید!
  • کسب درآمد از وبلاگ
  • تغییر متن وبلاگ خود در گوگل

آموزش حاشیه نویسی

07 آبان 1399 توسط دهسنگی


یادداشت‌برداری
انواع یادداشت برداری
حاشیه نویسی

✴️یک راه یادداشت برداری حاشیه نویسی بر کتابی است که می خوانید بسیاری از افراد از نوشتن مطلب روی کتاب اکراه دارد اگر کتاب امانت باشد حق با شماست، در این مورد بهتر است قسمت ها و صفحات مهم را با برچسب مشخص نمایید.
اما چنانچه کتاب متعلق به شماست می توانید در موقع خواندن آن حاشیه نویسی کنید کتابهای درسی متعلق به خودتان لازم نیست به صورت یک کتاب دست نخورده نگهداری شود.

✴️راه های معمول حاشیه نویسی بر کتاب درسی
_خط کشیدن زیر نکات مهم
_ برجسته کردن نکات مهم با استفاده از ماژیک های فسفری
_ استفاده از حاشیه کتاب برای گذاشتن علائم یا گذاشتن ✅ یا❎ و…
برجسته کردن، خواندن کتاب را سریع‌تر و آسان ترمی‌سازد زیرا هنگام دوباره خواندن کتاب یا مقاله تنها بخش های برجسته شده آن نیاز به بازخوانی دارد اشکال این روش این است که چون شما مطالب را به بیان خود بازنویسی نمی کنید ممکن است درک کاملی از معنی آن نداشته باشید و در این روش گاهی مجبور می‌شوید کل کتاب را دوباره بخوانید.
برای رفع این اشکال ابتدا مطمئن شوید که آنچه خواندید درک کرده اید و سپس مقدار کافی از آن را برجسته نمایید به طوری که بدون خواندن دوباره کل کتاب برای شما قابل درک باشد.
=====❤️=====
منبع:@Kosar_pajohesh
=====❤️=====

 نظر دهید »

یا حسین، بحق مادرت زهرا (علیها‌السلام) شمر را شفاعت مکن!

10 شهریور 1399 توسط دهسنگی

مظهر رحمت واسعه
بسم الله الرحمن الرحیم


می‌گویند مرحوم دربندی با آن فضلش در بالا سر حرم سیدالشهدا (علیه‌ السلام)، داد می‌زد: یا حسین، بحق مادرت زهرا (علیها‌السلام) شمر را شفاعت مکن!
سه دفعه بلند این را می‌گفت.
به او می‌گفتند آیا شفاعت شمر ممکن است؟

می‌گفت چرا ممکن نیست؟ چرا محال است؟
مظهر رحمت واسعه خدا هستند، ما چه می‌دانیم؟
ما قسمش می‌دهیم که این کار را نکند.

منبع: رحمت واسعه، صفحه ۲۰۷

 نظر دهید »

این خاصیت نور درونی یا بصیرت است که...

02 دی 1398 توسط دهسنگی


تعریف بصیرت:

بصيرت به معنى دانايى، بينايى، بينايى دل، هوشيارى، زيرکى و يقين است.نزد اهل معنا، نيرويى نهانى و قلبى است که در شناخت حقايق تا عمق وجود و باطن ذات آن رسوخ مى کند. برخى از اهل معرفت مى‏گويند: «بصيرت قوّه قلبى يا نيرويى باطنى است که به نور قدس روشن گرديده و از پرتو آن، صاحب بصيرت، حقايق و بواطن اشيا را در مى‏يابد. بصيرت به مثابه بَصَر (چشم) است براى نفس».ميان بَصَر که تأمين کننده نور ظاهرى، و بصيرت که آورنده نور باطنى است، تفاوت بسيار است؛ مانند:

1. نور ظاهرى، تنها با بينايى انسان سر و کار دارد. خورشيد و ماه و چراغ، بيش از اين که فضا را روشن و بينايى انسان را يارى کنند، کارى انجام نمي‌دهند. پس اگر انسانى ناشنوا بود يا در بويايى و لامسه و گويايى خود نقص داشت، با تابش آفتاب و مهتاب و نورهايى از اين قبيل، مشکلاتش حل نمي‌شود. اما نور باطن همه نقص‌هاى (باطنى و معنوى) انسان را برطرف و تمام دردهاى او را درمان مي‌کند.

در صورتى که باطن کسى روشن شد، ساحت جانش چنان نورانى مي‌شود، که هم صحنه‌هاى خوبى را در خواب و بيدارى مي‌بيند، هم آهنگ‌هاى خوبى را مي‌شنود، هم رايحه‌هاى دل انگيزى را استشمام مي‌کند و هم ظرايف فراوانى را لمس مى نمايد.

2. انسان دو چهره يا دوجنبه دارد: چهره ظاهرى يا مُلکى و چهره باطنى يا ملکوتى، خداوند براى ديدن ظواهر، بَصَر را به صورت بالفعل به انسان داده، بشر از آغاز تولد به کمک آن هر چه را که در شعاع چشم و منظر او قرار گيرد مى‏بيند. اما براى ديدن باطن و شهود ملکوت، قوه نورى را در نهاد او نهادينه نموده به نام «بصيرت»، که تا آن “نور استعدادى” از قوه به فعليت در نيايد، رؤيت باطن و شهود ملکوت، ميسر نخواهد بود.

صاحب جامع الاسرار مى‏نويسد: معناى سخن خداوند (نور على نور يهدى اللَّه لنوره من يشاء)، (… و من لم يجعل اللَّه له نوراً فماله من نور)،چيزى جز اين نيست که تا نور حق حاصل نيايد و به دل و جان سالک نتابد، بصيرت در او پديد نيايد. نور حق سرمه چشم بصيرت است و تمام تلاش اهل مجاهده براى آن است که مورد عنايت حق قرار گيرند و نور حق بر دل و بر جانشان پرتو افکن گردد.

حافظ شيرازى که مى‏گويد:

گرنور عشق حق به دل و جانت افتد ـ باللَّه کز آفتاب

آثار بصيرت:

 در حديث نبوى آمده است که در دل هر بنده‌اى دو ديده نهانى است که به واسطه آن دو، غيب را مى‌نگرد و چون خدا بخواهد در حق بنده‌اى نيکى کند، دو چشم دلش را مى‌گشايد تا به واسطه آن، آنچه را که از ديدگان ظاهريش نهان است، بتواند ديد.

از شمار انسان‌هاى صاحب بصيرت «حارث بن مالک بن نعمان انصارى» بود. پيامبر اکرم از او پرسيد: “چگونه‏اى و در چه حالى؟” عرض کرد: “مؤمن راستين و اهل يقينم". پيامبر فرمود: “علامت يقين و ايمان راستينت چيست؟” عرض کرد: “زهد و کناره‏گيرى نفسم از دنيا و دلبستگى آن، موجب شد که شبهايم را به بيدارى و عبادت و روزهايم را به روزه و تشنگى بگذرانم، از اين رو به درجه‏اى از بصيرت و بينايى رسيده‏ام که گويى عرش پروردگارم را که براى حسابرسى بر پا شده است، مى بينم و بهشتيان را در حال زيارت يکديگر مى‏نگرم و زوزه وحشتناک جهنميان را از درون آتش مي‏شنوم". پيامبر فرمود: “بنده‏اى است که خدا قلبش را روشن کرده است. حال به برکت اين نور الهى صاحب بصيرت شده‏اى پس آن را حفظ کن".

اين خاصيت نور باطنى يا بصيرت است که از فطرت انسان پرتو افشان مى‌شود و اگر منبع الهى آن (فطرت) زنده به گور نشود و غبار آلودگي‌ها و تيرگى هواهاى نفسانى آن را نپوشاند، همواره چشم بصيرت باطن، پر فروغ خواهد بود اما اگر در پشت ظلمت گناه پنهان گردد و انسان تبهکار، حقيقت خود را نبيند، از آن رو که نورى ندارد، خود را گم مى کند و پس از مدتى خويشتن را به کلّى فراموش مى نمايد.

اينک که به طور خلاصه با فضاي مفهومي بصيرت آشنا شديم وقت آن است تا در انديشه‌هاي عالمانة رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي) به دنبال اين گوهر تابناک بگرديم.

فلک خوبتر شوى ؛ ناظر به همين نور است. با پرتو افکن شدن نور حق است که سالک از تحير و تردد مى رَهَد و سرانجام به حقيقت مى رسد.

منبع/سایت سازمان تبلیغات اسلامی/شقایق نوری

 نظر دهید »

ماهمچنان باخویش بیگانه ایم...!!!

04 آذر 1398 توسط دهسنگی

گفته بودی:((روزی بافراغت و آسودگی،سرفرصت و مجال،به (خویش)خواهم پرداخت و از خود،(حساب)خواهم کشید…)).

پس کو؟پس کی؟

گفته بودی:((روزی،دور از هیاهوی زندگی،شبی تا صبح،با خود((خلوت))خواهم کرد ودر نهان خانه خویش،((آئینه مراقبت))را در پیش رو خواهم نهادو با خودم بی پرده و بی مجالمه،رک و راست،حرف خواهم زد…)) .

پس آن روزو آن شب کی خواهد رسید؟

امروز ،فردا می شود،و فرداهم خواهد گذشت،روزها،هفته ها ماههاو سالها می گذرد،ولی…

ما همچنان با خویش بیگانه ایم و از خود،گریزان.دیدن کار ماست، ولی… چرا عینکی را که به چشم زده،دیگرا را تماشا میکنیم،با آن به خویش نمینگریم؟این نحوه خود بینی عیب ندارد!

اگر گفته اند :((از مردمک دیده ببیاد آموخت دیدن همه کس را و ندیدن خود را.))آن نوع دیگری از خودبینی است.

در آن مسیر هرکه خود بین باشد حق بین و خدابین نخواهد شد.چرا سوزن که برای همه لباس میدوزد خود عریان است؟؟؟

این همه بیگانگی از خویش چرا؟

معرفی کتاب چشم دل/نویسنده جواد محدثی/انتشارات موسسه بوستان کتاب/شقایق نوری

 4 نظر

اولین بیان و اولین قدم...!!!

04 آذر 1398 توسط دهسنگی

اولين بيان، اولين قدم: وقتي از حضرت امام در خصوص نحوه تشكيل حكومت اسلامي و حراست از آن را سوال كردند؟ امام مي گويد: «من اشتباه مصدق را مرتكب نخواهم شد بلكه بسيج مردمي را تشكيل خواهم داد». اين اولين بيان و اولين قدم در راه تشكيل بسيج مردمي است كه حضرت امام سالها پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در نجف اشرف بيان فرمود. حجت الاسلام رحماني اين خاطره را در مصاحبه با خبر نگار صبح صادق چنين بيان مي كند. با تعدادي از طلبه ها و ياران امام جلساتي را در نجف داشتيم و پيرامون حكومت شاه و جريان اعتراضات مردمي با هم گفتگو مي كرديم در جمع ما حجت الاسلام شهيد محمد منتظري هم بود.

صحبت در اين خصوص بود انقلاب به پيروزي برسد.آيا امام با اين ارتش وفادار به شاه وحكومت پهلوي مي خواهد از انقلاب نگهداري كند يا فكر ديگري دارد؟ اقاي منتظري گفتند كه من اين موضوع را از امام سئوال خواهم كردكه نتيجه پيگيري ايشان اين شد كه حضرت امام با يك تدبير دور انديشانه فرمودند: من اشتباه مصدق را كه به ارتش شاه تكيه كرد مرتكب نخواهم شد، بلكه بسيج مردمي را تشكيل خواهم داد. اين اولين بيان واولين قدم در ايجاد و تولد بسيج مردمي بود كه خود مبناي يك شجره طيبه شد: كشجرة طيبه، اصلها ثابت و فرعها في السماء … بسيج و سير تحول آن: نام بسيج تا تبديل آن به نام نيروي مقاومت بسيج و «سپاه هاي استاني » سير تحول خاصي را پشت سر گذاشت، پس از پيام حضرت امام خميني (ره) در آذر ماه 1359 مبني بر تشكيل بسيج مردمي ، شوراي انقلاب در مورخ 10/12/59 « بسيج ملي » را به تصويب رسانيد و پس از 2 ماه همين شورا ، سازمان هاي آمادگي ملي و بسيج غير نظامي را كه در سالهاي قبل ( 51و 54) توسط حكومت شاه تشكيل و براي اهداف خودشان آز آن استفاده مي كردند در سازمان بسيج ملي ادغام كرد. مجلس شوراي اسلامي نيز در اواخر ديماه 1359 قانون الحاق سازمان بسيج ملي به سپاه پاسداران را به تصويب رساند و سازمان بسيج ملي به عنوان واحد بسيج مستضعفين به سپاه پاسداران ملحق شد.

پس از آن تا پايان دفاع مقدس با همين نام زير نظر سپاه پاسداران به ماموريت هاي خود ادامه داد. در سال 1369 مقام معظم رهبري ضمن تغيير نام واحد بسيج مستضعفين به نيروي مقاومت بسيج سپاه اين واحد را به عنوان يكي از نيرو هاي پنجگانه سپاه مشخص ماموريت هاي جديد آن را ابلاغ نمود. كه اين نام تا زمان طرح تحول ساختاري سپاه و تشكيل سپاه استاني همچنان ماهيت خود را حفظ نموده و اكنون در قالب طرح تحول سپاه منتظر آخرين تغييرات و تحول خود در سپاه هاي استاني و ستاد تخصصي است. بسيج و فرماندهان: اين نهاد به مردمي زمان در فرماندهي نيز دستخوش تغيير و تحول گرديد؛ اولين فرمانده آن حجت الاسلام امير مجد بود.

منبع/سایت خبرگذاری فارس/شقایق نوری

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

می نویسم به یاد شهید آوینی

اوقات شرعی

امروز: جمعه 09 خرداد 1404
اوقات شرعی به افق:
  • اذان صبح اذان صبح:
  • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
  • اذان ظهر اذان ظهر:
  • غروب آفتاب غروب آفتاب:
  • اذان مغرب اذان مغرب:
  • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی:

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • مطالب نویسندگی
  • احادیث پژوهش
  • تحقیقاتی
    • پرسش و پاسخ
  • معرفی کتاب
  • مناسبتی
  • آموزشی
  • گزارش
  • دانستنی
  • معرفی اساتید راهنما
  • هفته سلامت
  • تلنگری
  • روز جانباز
  • ویژه نامه
  • اخبار
  • چکیده ونتیجه
  • قرآنی
  • قلم زنی
  • درس هایی از کربلا
  • اربعین حسینی
  • شعر
  • جذاب
  • فرهنگی اجتماعی
  • امام زمان(عج)
  • نهج البلاغه
  • پلاسکو
  • دهه مبارک فجر
  • سیاسی
  • دهه فاطمیه
  • مقام معظم رهبری
  • پاسخ به شبهات
  • طب سنتی
  • حجاب
  • معرفی کتاب
  • ماه رمضان
  • ماه رمضان
  • صحیفیه سجادیه
  • صحیفه سجادیه
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

آیتم ها

  • مگه تاحالا مامانو دیدی؟
  • فرقه فعال یمانی
  • نقش موثر طلاب در فضای مجازی
  • کرسی آزاد اندیشی ازدواج دیر هنگام آری یاخیر؟
  • رهبر انقلاب در پیام به پنجاه وپنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا
  • پای درس استاد
  • کتاب آیت الله مصباح (رضوان الله تعالی علیه )
  • کتاب شاید پیش از اذان صبح
  • ✍️ تعابیر خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره مصباح انقلاب
  • بلای چه کسی اندک است

خبرنامه!

جستجو

  • تماس