لینک های پیشنهادی

  • مطالب خود را منتخب کنید!
  • کسب درآمد از وبلاگ
  • تغییر متن وبلاگ خود در گوگل

فرقه فعال یمانی

04 اسفند 1399 توسط دهسنگی

مدتی است فردی در عراق مدعی شده که سید یمانی و نایب امام زمان (عج) است و کراماتی از او نقل شده است بالاخص از لحاظ علمی و تأویل قرآن، پیشگویی آینده و خواندن اندیشه افراد و درمان بیماریهای سرطانی…

در این مختصر بر آن هستیم شخصیت یمانی فرقه را از نظر روایات بررسی کرده و برخی از ادعاهای مدعیان را پاسخ دهیم.

روایات متعددی از اهل بیت(علیهم السلام) درباره انقلاب اسلامی و زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) در یمن وارد شده است که برخی از آنها صحیح السند می‌باشد، حتمی بودن وقوع این انقلاب را تصریح می‌کند، حتی برخی از روایات انقلاب اسلامی یمن را در زمان ظهور، هدایت بخش‌ترین درخشش‌ها بطور مطلق به حساب می‌آورد و وقت آن را، هم زمان با خروج سفیانی در ماه رجب یعنی چند ماه قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) و پایتخت آن را صنعا معرفی می‌کند.

اما نام رهبر آن در روایات معروف به یمنی می‌باشد و روایتی نام وی را “حسن” و یا “حسین” و از نسل زید بن علی علیهما السلام یاد می‌کند. ولی این روایت از نظر متن و سند قابل بحث است. از مهم‌ترین روایات مربوط به انقلاب یمنی روایتی است که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: (قبل از قیام قائم وقوع پنج علامت حتمی است: یمنی، سفیانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه و فرو رفتن در بیابان)[1]

و در روایت دیگر از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که فرمود: (خروج این سه تن، خراسانی، سفیانی و یمنی در یک سال و یک ماه و یک روز اتفاق می‌افتد….)[2]

روایات می‌گویند: یمنی در پی نبرد با سفیانی وارد عراق می‌شود و نیروهای ایرانی و یمنی جهت رویارویی با سفیانی وارد عمل می‌شوند. نکته دیگر در این‌باره این که ممکن است “یمنی” متعدد باشد و یمنی وعده داده شده و مورد نظر دومین یمنی باشد. زیرا روایات گذشته خروج یمنی موعود را با صراحت هم‌ زمان با ظاهر شدن سفیانی، یعنی سال ظهور حضرت مهدی(عج) بیان کرده است و روایات دیگری با سند صحیح از امام صادق(علیه السلام) وجود دارد که می‌گوید: (مصری و یمنی قبل از سفیانی قیام می‌کنند)[3].

بنا به این روایت، بایستی شخصی که در این روایت آمده یمنی اول باشد که زمینه ساز یمنی دوم و موعود خواهد بود.[4]

خلاصه این که: ما وقتی این روایات را ملاحظه می‌کنیم به نکات ذیل دست می‌یابیم:

خروج او در یمن است نه عراق و همراه و هم زمان با خروج خراسانی و سفیانی است. او فردی قیام نمی‌کند بلکه قیام جمعی داشته و دارای لشگر مسلحی هست که در مقابل سفیانی قرار می‌گیرد.

روایات می‌گویند: یمنی در پی نبرد با سفیانی وارد عراق می‌شود و نیروهای ایرانی و یمنی جهت رویارویی با سفیانی وارد عمل می‌شوند. نکته دیگر در این‌باره این که ممکن است “یمنی” متعدد باشد و یمنی وعده داده شده و مورد نظر دومین یمنی باشد. زیرا روایات گذشته خروج یمنی موعود را با صراحت هم‌ زمان با ظاهر شدن سفیانی، یعنی سال ظهور حضرت مهدی(عج) بیان کرده است و روایات دیگری با سند صحیح از امام صادق(علیه السلام) وجود دارد که می‌گوید: (مصری و یمنی قبل از سفیانی قیام می‌کنند

روایتی هم که از یمانی اول بحث کرده است، ظاهرش این است که عراقی نیست بلکه آماده کننده لشگر برای یمانی در یمن است.

وقتی تاریخ را ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم که بسیاری از افراد بوده‌اند که ادعای مهدویت داشته و خود را امام عصر(عج) معرفی کرده‌اند یا خود را باب آن حضرت یا از سفیران آن حضرت شمرده‌اند و همین مسأله ما را به بیداری و احتیاط در این مسائل فرا می‌خواند.

ما نفهمیدیم که در این مسأله چه حاجتی به مباهله و امثال آن هست؟ بالأخره این آقا در محضر علماء و متفکرین و بزرگان دین هست. اگر علماء از وضعیت او خبر ندارند پس چرا طلب مباهله می‌کند و چرا وضعیت خود را با آنان در میان نمی‌گذارد تا تأییدش کنند و اگر علماء هم مخالفت کردند ما بدانیم چرا مخالفت کردند.

در این موقعیت ویژه و حساس که عراق آن را تجربه می‌کند و تشیع آن را از سر می‌گذراند و خطری که در کمین آنان است، چه شده است که این فرد با کفر مواجهه و درگیر نمی‌شود و چرا نقشی در مقابله با متجاوزان ایفاء نمی‌کند و اشکالات دیگر که جای پرداختن به آنها نیست و مجموعاً معلوم است که این ادعا نادرست و ناپذیرفتنی است.

 

پی نوشت ها :

[1]- بحارالانوار جلد 52 صفحه 204.

[2]- بحارالانوار جلد52 صفحه 210.

[3]- بحارالانوار جلد 52 صفحه 210 بنقل از کتاب غیبت طوسی.

[4]- عصر ظهور از صفحه 157 تا 163.

بخش مهدویت تبیان

 نظر دهید »

کرسی آزاد اندیشی ازدواج دیر هنگام آری یاخیر؟

04 اسفند 1399 توسط دهسنگی

 

به گزارش پایگاه خبری کوثر از گلستان، هم اندیشی با موضوع آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام باحضور طلاب و اساتید مدرسه علمیه کوثر(س) انجام شد.

دهسنگی معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر(س) در راستای ازدواج آسان جوانان بیان کرد: در جامعه اسلامی، اولیت استخدام افراد متاهل، واگذاری مسکن به صورت ارزان، وام های ازدواج بدون بهره به منظور ارتقاء فرهنگ ازدواج، شرایط ازدواج را برای جوانان تسهیل می‌کند.

وی افزود: تلاش برای کاهش طلاق وظیفه‌ای فرادستگاهی بوده و لازم است از ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و صنفی در این خصوص بهره‌برداری شود، در این صورت می‌توان با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و مذهبی در مسیر کاهش طلاق پیش رفت.

در ادامه خانم تجری استاد مدرسه علمیه کوثر علی آباد کتول گفت: میانگین سن ازدواج در آقایان ۲۸ سال و در خانم ها ۲۵ سال است بنابراین سن ازدواج افزایش یافته که باید در این امر مهم، مسوولانه و مدبرانه برخورد کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عوامل متعددی از جمله: مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی، جهیزیه سنگین، فقر مالی، مداخله خانواده ها، افسردگی و اضطراب و بی توجهی به مسایل دینی در تاخیر ازدواج موثر هستند؛ که باید قبح ازدواج دیر هنگام برای جامعه بیان شود.

همچنین خانم زنگانه طلبه فارغ التحصیل مدرسه علمیه کوثر(س) گفت: در عصر حاضر که اغلب َجوانان نسبت به ازدواج بی تفاوت هستند باید راهکارهای امید به زندگی در جوانان افزایش یابد.

وی در پایان عوامل موثر در ازدواج جوانان و افزایش ازدواج آسان را امری خداپسندانه دانست و اظهار کرد: باید علاوه بر واسطه شدن برای ازدواج به فکر شغل و کارآفرینی برای جوانان بود.
#نشست_هم_اندیشی
#خبر

 نظر دهید »

✍️ تعابیر خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره مصباح انقلاب

15 دی 1399 توسط دهسنگی


✍️ تعابیر خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره #مصباح_انقلاب

کتاب «مصباح عزیز» بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آیت الله مصباح یزدی است که متن این کتاب تقدیم نگاه شما خواهد شد.

? عاشق و فریفته‌ی امام
? محبوب شهید بهشتی
? مربی شاگردان خوب
? تربیت فضلای آشنا با مقتضیات زمان
? حلقه ی میانه‌ی حوزه و دانشگاه
? سطح بالای علمی و معنوی
? از برکات خدا بر ملت ما
? جانشین علامه طباطبایی و شهید مطهری
? بسیار مشتکریم از خدا به خاطر شما
? دشمن شخصیت های برجسته را تحمل نمی‌کند
? منبع معارف قرآنی
? منبع بی‌غل‌وغش معارف اسلامی
? عقبه‌ی تئوریک نظام
? دارای فضل، تقوا و اخلاص
? همواره بر مدار حق
? تکریم آقای مصباح، تکریم راه حق است
? هم «علم»، هم «بصیرت»، هم «صفا»
? عامل وزانت مجلس خبرگان

متن کامل را در خبرگزاری حوزه بخوانید:?
https://hawzahnews.com/x9Y3c

 نظر دهید »

کِی کتاب بخونیم ؟؟؟

30 مهر 1399 توسط دهسنگی

کِی کتاب بخونیم ؟؟؟

دیدین کتاب نمی خونیم
تازه بعدشم بهونه میاریم
که وقت نداریم !!!

به نظرتون چیکار کنیم تا از وقتایی که اصلا به چشممون نمیاد استفاده بهینه داشته باشیم و کتاب بخونیم ?

1⃣ قبل از خواب ??
اگه قبل از خواب فقط ده صفحه کتاب بخونیم، کلی سود کردیم (به نظرم اگه کمتر از گوشی استفاده کنیم ، قطعا به همه کارامون می رسیم )

2⃣ قانونِ روزی یه صفحه ?
برای خودمون این قانون رو بذاریم که حتما روزی یه صفحه کتاب بخونیم?
یک صفحه کتاب میشه #دو_دقیقه

اینکارو بکنیم تا به کتاب خوندن عادت کنیم

منبع:دلنوشته

 نظر دهید »

بصیرت یعنی..

02 دی 1398 توسط حديثه يگانه پور

در یک پاسخ اجمالی و مختصر باید گفت بصیرت یعنی
-آگاهی علمی ،
-آگاهی عملی ،همراه با نکته سنجی و درایت و فهم(عقلانیت و فهم).
-انسجام و وحدت ملی
-دشمن شناسی
- بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان(علیه السلام)، یعنی مشاهده درست و دقیق حوادث، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث.
رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت می فرماید : «بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم. یک سطح، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است. انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت، یک بصیرتى پیدا میکند. … این، پایه‌ى اساسى معرفت است؛ پایه‌ى اساسى بصیرت است. این بصیرت خیلى چیز لازمى است؛ این را باید ما در خودمان تأمین کنیم. بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است. این یک سطح بصیرت.
بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود. انسان باید بصیرت پیدا کند. این بصیرت به چه معناست؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند، تدبر کند؛ سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین(علیه السلام)، اعتبار کند: «رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر»؛فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - «و اعتبر فأبصر» - با این سنجش، بصیرت پیدا کند. حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد میکند؛ یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در جاى دیگر میفرماید: «انّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر» …»

(سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان استان قم ۱۳۸۹)

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 15

می نویسم به یاد شهید آوینی

اوقات شرعی

امروز: جمعه 09 خرداد 1404
اوقات شرعی به افق:
  • اذان صبح اذان صبح:
  • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
  • اذان ظهر اذان ظهر:
  • غروب آفتاب غروب آفتاب:
  • اذان مغرب اذان مغرب:
  • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی:

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • مطالب نویسندگی
  • احادیث پژوهش
  • تحقیقاتی
    • پرسش و پاسخ
  • معرفی کتاب
  • مناسبتی
  • آموزشی
  • گزارش
  • دانستنی
  • معرفی اساتید راهنما
  • هفته سلامت
  • تلنگری
  • روز جانباز
  • ویژه نامه
  • اخبار
  • چکیده ونتیجه
  • قرآنی
  • قلم زنی
  • درس هایی از کربلا
  • اربعین حسینی
  • شعر
  • جذاب
  • فرهنگی اجتماعی
  • امام زمان(عج)
  • نهج البلاغه
  • پلاسکو
  • دهه مبارک فجر
  • سیاسی
  • دهه فاطمیه
  • مقام معظم رهبری
  • پاسخ به شبهات
  • طب سنتی
  • حجاب
  • معرفی کتاب
  • ماه رمضان
  • ماه رمضان
  • صحیفیه سجادیه
  • صحیفه سجادیه
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

آیتم ها

  • مگه تاحالا مامانو دیدی؟
  • فرقه فعال یمانی
  • نقش موثر طلاب در فضای مجازی
  • کرسی آزاد اندیشی ازدواج دیر هنگام آری یاخیر؟
  • رهبر انقلاب در پیام به پنجاه وپنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا
  • پای درس استاد
  • کتاب آیت الله مصباح (رضوان الله تعالی علیه )
  • کتاب شاید پیش از اذان صبح
  • ✍️ تعابیر خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره مصباح انقلاب
  • بلای چه کسی اندک است

خبرنامه!

جستجو

  • تماس