لینک های پیشنهادی

  • مطالب خود را منتخب کنید!
  • کسب درآمد از وبلاگ
  • تغییر متن وبلاگ خود در گوگل

کرسی آزاد اندیشی ازدواج دیر هنگام آری یاخیر؟

04 اسفند 1399 توسط دهسنگی

 

به گزارش پایگاه خبری کوثر از گلستان، هم اندیشی با موضوع آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام باحضور طلاب و اساتید مدرسه علمیه کوثر(س) انجام شد.

دهسنگی معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر(س) در راستای ازدواج آسان جوانان بیان کرد: در جامعه اسلامی، اولیت استخدام افراد متاهل، واگذاری مسکن به صورت ارزان، وام های ازدواج بدون بهره به منظور ارتقاء فرهنگ ازدواج، شرایط ازدواج را برای جوانان تسهیل می‌کند.

وی افزود: تلاش برای کاهش طلاق وظیفه‌ای فرادستگاهی بوده و لازم است از ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و صنفی در این خصوص بهره‌برداری شود، در این صورت می‌توان با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و مذهبی در مسیر کاهش طلاق پیش رفت.

در ادامه خانم تجری استاد مدرسه علمیه کوثر علی آباد کتول گفت: میانگین سن ازدواج در آقایان ۲۸ سال و در خانم ها ۲۵ سال است بنابراین سن ازدواج افزایش یافته که باید در این امر مهم، مسوولانه و مدبرانه برخورد کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عوامل متعددی از جمله: مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی، جهیزیه سنگین، فقر مالی، مداخله خانواده ها، افسردگی و اضطراب و بی توجهی به مسایل دینی در تاخیر ازدواج موثر هستند؛ که باید قبح ازدواج دیر هنگام برای جامعه بیان شود.

همچنین خانم زنگانه طلبه فارغ التحصیل مدرسه علمیه کوثر(س) گفت: در عصر حاضر که اغلب َجوانان نسبت به ازدواج بی تفاوت هستند باید راهکارهای امید به زندگی در جوانان افزایش یابد.

وی در پایان عوامل موثر در ازدواج جوانان و افزایش ازدواج آسان را امری خداپسندانه دانست و اظهار کرد: باید علاوه بر واسطه شدن برای ازدواج به فکر شغل و کارآفرینی برای جوانان بود.
#نشست_هم_اندیشی
#خبر

 نظر دهید »

انتخابات وسیله ای برای عزت ملی است...

30 بهمن 1398 توسط دهسنگی

جملات رهبری درباره انتخابات

انتخابات يكى از آزمونهاى بزرگ ملت ايران در مقابل چشم دشمنان است.

انتخابات آبروى ملى ماست؛ انتخابات يكى از شاخصهاى رشد ملى ماست.

 انتخابات وسيله‏اى براى عزت ملى است.

بهترين، آن كسى است كه درد كشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم يگانه و صميمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافيگرى خودش نباشد.

در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آن‌هايي كه نامزد مي‌شوند، چه آن‌هايي كه طرفدار آن‌هايند، چه آن‌هايي كه مخالف با بعضي از نامزدها هستند، جناح‌هاي مختلف كشور، بداخلاقي و بدگويي و اهانت و تهمت و اين حرف‌ها را مطلقاً راه ندهند، اين از آن چيزهايي است كه اگر پيش بيايد، دشمن از او خوشحال مي‌شود.

در انتخابات، مردم در حقیقت به پایه‌های اعتقادی خودشان و به آنچه بر آن پایه‌ها مبتنی است، رأی می‌دهند.

انتخاب فرد اصلح و داراى تقوا و تدبير براى مقام مهم رياست جمهورى - كه در قانون اساسى جديد، داراى اختيارات وسيع در اداره‏ى كشور است - وظيفه‌ای شرعى و عقلى و انقلابى است، و كوتاهى در اين امر يا در حضور در پاى صندوقهاى رأى، خسارتهاى جبران‏ناپذيرى به بار خواهد آورد. حضور شما، پايه‏هاى انقلاب را محكم مى‏كند و به مديران آينده‏ى كشور، جرأت و قدرت كار مى‏بخشد و آينده را تضمين مى‏كند.

همچنان كه اصل انتخابات يك تكليف الهى است، انتخاب اصلح هم يك تكليف الهى است.

انتخابات سرمايه‏گذارى عظيم ملت ايران است

عظمت ملت ايران را حضور مردم در انتخابات نشان ميدهد

 انتخابات با سرنوشت مردم سر و كار دارد؛ بخصوص انتخابات رياست جمهورى كه سپردن قوه‏ى اجرائيه‏ى كشور به دست يك نفر و يك مجموعه است كه كشور را براى مدت چند سال اداره كنند؛ اينقدر انتخابات اهميت دارد.

انتخابات يك وسيله‏اى است براى بالا بردن توان كشور، براى آبرومند كردن ملت؛ انتخابات فقط ابزارى براى قدرت‏طلبى نيست.

من به مسئولين انتخابات هم سفارش و تأكيد ميكنم؛ به طور حتم بايستى انتخابات را جورى برگزار كنند كه پرشور باشد؛ دست همه‏ى نامزدها باز باشد؛ مردم آزادانه بتوانند انتخاب كنند و انتخابات، سالم و با امانت كامل ان‏شاءاللَّه انجام بگيرد و انجام خواهد گرفت.

مردم سالاری در کشور ما، یک مردم سالاری حقیقی متکی به ایمان است. مردم از روی احساس وظیفه‌ی دینی است که در عرصه‌ی انتخابات وارد می‌شوند و طبق تشخیص خود گزینش می‌کنند و رأی خود را به صندوق می‌اندازند.

برنده‌ی این انتخابات ملت است و همه‌ی کسانی که در انتخاب شرکت داشته‌اند اعم از آنها که خود یا نامزد مورد علاقه‌شان رای‌ آورده یا نیاورده‌اند، همه برنده‌اند، بازنده‌ی این انتخابات، امریکا و صهیونیسم و دشمنان ملت ایرانند همه با همدلی به یکدیگر و به دولت خدمتگزار کمک کنید تا گره‌ها یکی پس از دیگری گشوده شود.

منبع/سایت بلاگفا/شقایق نوری

 2 نظر

این خاصیت نور درونی یا بصیرت است که...

02 دی 1398 توسط دهسنگی


تعریف بصیرت:

بصيرت به معنى دانايى، بينايى، بينايى دل، هوشيارى، زيرکى و يقين است.نزد اهل معنا، نيرويى نهانى و قلبى است که در شناخت حقايق تا عمق وجود و باطن ذات آن رسوخ مى کند. برخى از اهل معرفت مى‏گويند: «بصيرت قوّه قلبى يا نيرويى باطنى است که به نور قدس روشن گرديده و از پرتو آن، صاحب بصيرت، حقايق و بواطن اشيا را در مى‏يابد. بصيرت به مثابه بَصَر (چشم) است براى نفس».ميان بَصَر که تأمين کننده نور ظاهرى، و بصيرت که آورنده نور باطنى است، تفاوت بسيار است؛ مانند:

1. نور ظاهرى، تنها با بينايى انسان سر و کار دارد. خورشيد و ماه و چراغ، بيش از اين که فضا را روشن و بينايى انسان را يارى کنند، کارى انجام نمي‌دهند. پس اگر انسانى ناشنوا بود يا در بويايى و لامسه و گويايى خود نقص داشت، با تابش آفتاب و مهتاب و نورهايى از اين قبيل، مشکلاتش حل نمي‌شود. اما نور باطن همه نقص‌هاى (باطنى و معنوى) انسان را برطرف و تمام دردهاى او را درمان مي‌کند.

در صورتى که باطن کسى روشن شد، ساحت جانش چنان نورانى مي‌شود، که هم صحنه‌هاى خوبى را در خواب و بيدارى مي‌بيند، هم آهنگ‌هاى خوبى را مي‌شنود، هم رايحه‌هاى دل انگيزى را استشمام مي‌کند و هم ظرايف فراوانى را لمس مى نمايد.

2. انسان دو چهره يا دوجنبه دارد: چهره ظاهرى يا مُلکى و چهره باطنى يا ملکوتى، خداوند براى ديدن ظواهر، بَصَر را به صورت بالفعل به انسان داده، بشر از آغاز تولد به کمک آن هر چه را که در شعاع چشم و منظر او قرار گيرد مى‏بيند. اما براى ديدن باطن و شهود ملکوت، قوه نورى را در نهاد او نهادينه نموده به نام «بصيرت»، که تا آن “نور استعدادى” از قوه به فعليت در نيايد، رؤيت باطن و شهود ملکوت، ميسر نخواهد بود.

صاحب جامع الاسرار مى‏نويسد: معناى سخن خداوند (نور على نور يهدى اللَّه لنوره من يشاء)، (… و من لم يجعل اللَّه له نوراً فماله من نور)،چيزى جز اين نيست که تا نور حق حاصل نيايد و به دل و جان سالک نتابد، بصيرت در او پديد نيايد. نور حق سرمه چشم بصيرت است و تمام تلاش اهل مجاهده براى آن است که مورد عنايت حق قرار گيرند و نور حق بر دل و بر جانشان پرتو افکن گردد.

حافظ شيرازى که مى‏گويد:

گرنور عشق حق به دل و جانت افتد ـ باللَّه کز آفتاب

آثار بصيرت:

 در حديث نبوى آمده است که در دل هر بنده‌اى دو ديده نهانى است که به واسطه آن دو، غيب را مى‌نگرد و چون خدا بخواهد در حق بنده‌اى نيکى کند، دو چشم دلش را مى‌گشايد تا به واسطه آن، آنچه را که از ديدگان ظاهريش نهان است، بتواند ديد.

از شمار انسان‌هاى صاحب بصيرت «حارث بن مالک بن نعمان انصارى» بود. پيامبر اکرم از او پرسيد: “چگونه‏اى و در چه حالى؟” عرض کرد: “مؤمن راستين و اهل يقينم". پيامبر فرمود: “علامت يقين و ايمان راستينت چيست؟” عرض کرد: “زهد و کناره‏گيرى نفسم از دنيا و دلبستگى آن، موجب شد که شبهايم را به بيدارى و عبادت و روزهايم را به روزه و تشنگى بگذرانم، از اين رو به درجه‏اى از بصيرت و بينايى رسيده‏ام که گويى عرش پروردگارم را که براى حسابرسى بر پا شده است، مى بينم و بهشتيان را در حال زيارت يکديگر مى‏نگرم و زوزه وحشتناک جهنميان را از درون آتش مي‏شنوم". پيامبر فرمود: “بنده‏اى است که خدا قلبش را روشن کرده است. حال به برکت اين نور الهى صاحب بصيرت شده‏اى پس آن را حفظ کن".

اين خاصيت نور باطنى يا بصيرت است که از فطرت انسان پرتو افشان مى‌شود و اگر منبع الهى آن (فطرت) زنده به گور نشود و غبار آلودگي‌ها و تيرگى هواهاى نفسانى آن را نپوشاند، همواره چشم بصيرت باطن، پر فروغ خواهد بود اما اگر در پشت ظلمت گناه پنهان گردد و انسان تبهکار، حقيقت خود را نبيند، از آن رو که نورى ندارد، خود را گم مى کند و پس از مدتى خويشتن را به کلّى فراموش مى نمايد.

اينک که به طور خلاصه با فضاي مفهومي بصيرت آشنا شديم وقت آن است تا در انديشه‌هاي عالمانة رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي) به دنبال اين گوهر تابناک بگرديم.

فلک خوبتر شوى ؛ ناظر به همين نور است. با پرتو افکن شدن نور حق است که سالک از تحير و تردد مى رَهَد و سرانجام به حقيقت مى رسد.

منبع/سایت سازمان تبلیغات اسلامی/شقایق نوری

 نظر دهید »

سخن گفتن با دو زبان...؟

24 آذر 1398 توسط حديثه يگانه پور

وقتی میخواهیم درباره‌ی نیازهای کنونی جامعه‌ی دانشگاهی و محیط دانشگاهی و علم حرف بزنیم، از دو دیدگاه، با دو زبان میتوانیم حرف بزنیم؛ یک زبان، زبان تشویق کننده و به حرکت درآورنده، و یک زبان، زبان مأیوس کننده و دلسرد کننده است. من خواهشم این است که اساتید محترم، مسئولان محترم در همه جا - سر کلاس، در مجامع علمی و در بیان گزارشها - آن زبان اول را به کار بگیرند، نه زبان دوم را. ما سرعت پیشرفتمان در این چند سال اخیر - طبق آمارهایی که بنده در اختیار دارم و به من ارائه داده‌اند - در دنیا، درجه‌ی اول است. من اخیراً مراجعه نکرده‌ام؛ اما این آمار را حدود یک ماه و نیم پیش دیده‌ام؛ آمار حساب‌شده‌ای است و دقیق و درست است. سرعت پیشرفت علمی کشور ما در سطح دنیا در درجه‌ی اول است، نه در سطح منطقه. لکن آنی که بالفعل دست ما را گرفته و آن نقطه‌ای که بالفعل در آن قرار داریم، چندان راضیکننده نیست. این هر دو واقعیت، باید در کنار هم دیده بشود. هر دو درست است؛ هم اینکه ما الان کمبودهای زیادی داریم، جایگاهی که ایستاده‌ایم، جایگاهی نیست که ما را به عنوان یک عنصر ایرانی و مسلمان، و دارای نگاههای بلند به افقهای دور راضی بکند و هم اینکه در عین حال حرکتی که ما کرده‌ایم، این حرکت، حرکت بسیار خوب و پُرشتابی بوده است؛ این شتاب را باید نگذاریم کم بشود. البته باید بیشترش هم بکنیم. بیانات در دیدار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها - 1385/07/13

 نظر دهید »

اولین بیان و اولین قدم...!!!

04 آذر 1398 توسط دهسنگی

اولين بيان، اولين قدم: وقتي از حضرت امام در خصوص نحوه تشكيل حكومت اسلامي و حراست از آن را سوال كردند؟ امام مي گويد: «من اشتباه مصدق را مرتكب نخواهم شد بلكه بسيج مردمي را تشكيل خواهم داد». اين اولين بيان و اولين قدم در راه تشكيل بسيج مردمي است كه حضرت امام سالها پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در نجف اشرف بيان فرمود. حجت الاسلام رحماني اين خاطره را در مصاحبه با خبر نگار صبح صادق چنين بيان مي كند. با تعدادي از طلبه ها و ياران امام جلساتي را در نجف داشتيم و پيرامون حكومت شاه و جريان اعتراضات مردمي با هم گفتگو مي كرديم در جمع ما حجت الاسلام شهيد محمد منتظري هم بود.

صحبت در اين خصوص بود انقلاب به پيروزي برسد.آيا امام با اين ارتش وفادار به شاه وحكومت پهلوي مي خواهد از انقلاب نگهداري كند يا فكر ديگري دارد؟ اقاي منتظري گفتند كه من اين موضوع را از امام سئوال خواهم كردكه نتيجه پيگيري ايشان اين شد كه حضرت امام با يك تدبير دور انديشانه فرمودند: من اشتباه مصدق را كه به ارتش شاه تكيه كرد مرتكب نخواهم شد، بلكه بسيج مردمي را تشكيل خواهم داد. اين اولين بيان واولين قدم در ايجاد و تولد بسيج مردمي بود كه خود مبناي يك شجره طيبه شد: كشجرة طيبه، اصلها ثابت و فرعها في السماء … بسيج و سير تحول آن: نام بسيج تا تبديل آن به نام نيروي مقاومت بسيج و «سپاه هاي استاني » سير تحول خاصي را پشت سر گذاشت، پس از پيام حضرت امام خميني (ره) در آذر ماه 1359 مبني بر تشكيل بسيج مردمي ، شوراي انقلاب در مورخ 10/12/59 « بسيج ملي » را به تصويب رسانيد و پس از 2 ماه همين شورا ، سازمان هاي آمادگي ملي و بسيج غير نظامي را كه در سالهاي قبل ( 51و 54) توسط حكومت شاه تشكيل و براي اهداف خودشان آز آن استفاده مي كردند در سازمان بسيج ملي ادغام كرد. مجلس شوراي اسلامي نيز در اواخر ديماه 1359 قانون الحاق سازمان بسيج ملي به سپاه پاسداران را به تصويب رساند و سازمان بسيج ملي به عنوان واحد بسيج مستضعفين به سپاه پاسداران ملحق شد.

پس از آن تا پايان دفاع مقدس با همين نام زير نظر سپاه پاسداران به ماموريت هاي خود ادامه داد. در سال 1369 مقام معظم رهبري ضمن تغيير نام واحد بسيج مستضعفين به نيروي مقاومت بسيج سپاه اين واحد را به عنوان يكي از نيرو هاي پنجگانه سپاه مشخص ماموريت هاي جديد آن را ابلاغ نمود. كه اين نام تا زمان طرح تحول ساختاري سپاه و تشكيل سپاه استاني همچنان ماهيت خود را حفظ نموده و اكنون در قالب طرح تحول سپاه منتظر آخرين تغييرات و تحول خود در سپاه هاي استاني و ستاد تخصصي است. بسيج و فرماندهان: اين نهاد به مردمي زمان در فرماندهي نيز دستخوش تغيير و تحول گرديد؛ اولين فرمانده آن حجت الاسلام امير مجد بود.

منبع/سایت خبرگذاری فارس/شقایق نوری

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

می نویسم به یاد شهید آوینی

اوقات شرعی

امروز: جمعه 09 خرداد 1404
اوقات شرعی به افق:
  • اذان صبح اذان صبح:
  • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
  • اذان ظهر اذان ظهر:
  • غروب آفتاب غروب آفتاب:
  • اذان مغرب اذان مغرب:
  • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی:

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • مطالب نویسندگی
  • احادیث پژوهش
  • تحقیقاتی
    • پرسش و پاسخ
  • معرفی کتاب
  • مناسبتی
  • آموزشی
  • گزارش
  • دانستنی
  • معرفی اساتید راهنما
  • هفته سلامت
  • تلنگری
  • روز جانباز
  • ویژه نامه
  • اخبار
  • چکیده ونتیجه
  • قرآنی
  • قلم زنی
  • درس هایی از کربلا
  • اربعین حسینی
  • شعر
  • جذاب
  • فرهنگی اجتماعی
  • امام زمان(عج)
  • نهج البلاغه
  • پلاسکو
  • دهه مبارک فجر
  • سیاسی
  • دهه فاطمیه
  • مقام معظم رهبری
  • پاسخ به شبهات
  • طب سنتی
  • حجاب
  • معرفی کتاب
  • ماه رمضان
  • ماه رمضان
  • صحیفیه سجادیه
  • صحیفه سجادیه
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

آیتم ها

  • مگه تاحالا مامانو دیدی؟
  • فرقه فعال یمانی
  • نقش موثر طلاب در فضای مجازی
  • کرسی آزاد اندیشی ازدواج دیر هنگام آری یاخیر؟
  • رهبر انقلاب در پیام به پنجاه وپنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا
  • پای درس استاد
  • کتاب آیت الله مصباح (رضوان الله تعالی علیه )
  • کتاب شاید پیش از اذان صبح
  • ✍️ تعابیر خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره مصباح انقلاب
  • بلای چه کسی اندک است

خبرنامه!

جستجو

  • تماس