آموزه اخلاقي اسلام درباره پژوهش
آموزه اخلاقي اسلام درباره پژوهش
شکي نيست که تحقيق و پژوهش علمي، در اسلام اهميت بسيار فراواني دارد و پرواضح است که افکار، انديشهها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه زير ساختهاي علمي آن جامعه را تشکيل داده و نتايج عملي و تجربي فراواني به همراه دارد. از اين رو، اگر محققان و پژوهشگران ارزشهاي خوب و پسنديده اخلاقي را با مسائل پژوهشي خود همراه کننددرزير ساختهاي علمي جامعه آن اثر اثرات و نتايج مثبت و هميشگي خواهد داشت و اگر خداي ناکرده با امور غير ارزشي و غير اخلاقي همراه شوند؛ ان اثر بانتايج منفي و ناپسند روبرو خواهد شد؛ به همين جهت در اين يادداشت به برخي از آموزههاي اخلاقي اسلام درباره پژوهش اشاره ميشود.
1-انگيزه الهي:
نخستين مسالهاي که شايسته و بايسته است پژوهشگران به آن توجه کنند اين است که نيت و انگيزه خود را درتحقيق و پژوهشي جلب رضاي خدا و تقرب به درگاه او انجام دهند.زيرا ماهيت هر عملي با توجه به نيتي که فرد در انجام آن داشته مشخص ميشود پيامبر اکرم (ص) فرمود: نيت مومن بهتر از عمل اوست (بحارالانوار ج 70 ص 186) لذا براي اينکه تحقيق و پژوهش ما حقيقتا ارزشمند گردد و ما را به سعادت و کمال حقيقي رهنمون سازد نيازمند همراهي با انگيزه الهي و اخلاص در عمل است.ذکر اين نکته ضروري است که اگر تحقيق و پژوهش به انگيزه ديگري مانند انگيزههاي ثروت، قدرت و مانند آن صورت پذيرد هر چند ممکن است مدتي دنياي ما و ديگران را آباد کند اما چون در راستاي زندگي حقيقي ما نيست فاقد ارزش حقيقي همه جانبه خواهد بود و سود معنوي براي پژوهشگر نخواهد داشت. (نقطه های آغاز در اخلاق عملی ،محمد رضا مهدوی کنی ،ص377)
2-توکل:
از آموزههاي اخلاقي اسلام، فضيلت توکل است که بر محققين و پژوهشگران شايسته و بايسته است در همه امور زندگي خود از جمله در تحقيقات و پژوهشهاي علمي، بر خدا توکل کنند. امام علي (ع) فرمود: کسى که بر خدا توکّل کند مشکلات در برابر او خاضع،و اسباب براى او سهل و آسان مىگردد. (غررالحکم حديث 9028)پرواضح است که توکل به معناى دست کشيدن از تلاش و کوشش نيست بلکه انسان باید تا آنجا که در توان دارد تلاش کند و منزلگاهها را يکى بعد از ديگرى با تمام توان بپيمايد، امّا آنچه از توان او بيرون است به خدا واگذارد و از الطاف او مدد بطلبد .(نقطه های آغاز در اخلاق عملی ،محمد رضا مهدوی کنی ،ص511)
3-احترام به پژوهشگران سابق:
بر هر محقق و پژوهشگر شايسته و بايسته اخلاقي است که از دانشمندان و علماي گذشته به نيکي ياد کرده و زحمات و تلاشهاي آنها را فراموش نکندپژوهشهاي نو و جديد ـ در حقيقت ـ نتيجه و محصول زحمات و پژوهشهاي پيشينان و دانشمندان گذشته است. پيامبر اکرم (ص) فرمود: هرکس عالم و دانشمندي راگرامي بدارد مرا گرامي داشته و هر کس مرا گرامي بدارد خدا را گرامي داشته است… (جامع الاخبار ص 39) پژوهشگران و محققان در هر دورهاي با بهرهگيري از يافتهها و پژوهشهاي محققان گذشته ميکوشند تا کاروان علم و دانش و انديشه را پيش ببرند و افقهاي جديدتري به روي خود و بشريت بگشايندwww.mashreghnews.ir).)
4-شهامت و شجاعت در پژوهش:
محقق و پژوهشگر بايد در انجام پژوهش و تحقيقات علمي با شهامت و شجاعت قدم برداشته و نبايد به دليل ترس از ناتواني يا ترس از مشکلات احتمالي يا امکانات کم و …. از انجام کارهاي بزرگ خودداري کند. امام علي (ع) فرمود: شجاعت زينت است و ترس عيب است. (شرح غرر الحکم ج 7 ص 171)
محقق باید شجاعانه به دنبال حق و حقيقت باشد و بعد از رسيدن به نتيجه ـ به خاطر اينکه ممکن است بسياري از افراد آن را نپذيرند ـ از مطرح کردن آن نهراسيده و با شجاعت و شهامت از نظريه خود دفاع کند. www.mashreghnews.ir).)
5-امانتداري:
امانتداري در پژوهش و تأليف، رکن مهمي از حيات علمي و تحقيقي يک جامعه است. امام صادق (ع) فرمود: خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نکرد، مگر اين که راست گويى و اداء امانت نسبت به نيکوکار و بدکار جزو تعليمات او بود. (کافي ج 2 ص 104)هر پژوهشگري اخلاقاً موظف است منبع و مدرک هر مطلبي را که نقل کرده ذکر کند. يکي از نکات ناشايست اخلاقي در باب اخلاق پژوهش، بحث سرقت علمي است. محققِ با اخلاق هيچگاه مطالب ديگران را به اسم خود منتشر نميکند و حقوق فکري و معنوي افراد ديگر را محترم ميشمارد.همچنين امانتداري در تحقيق و پژوهش اقتضا ميکند که در نقلقولها و يا در استنادها به سخن ديگران از قطعه کردن مطالب ـ که مخل مراد کامل آن نقل است ـ پرهيز شود. (نقطه های آغاز در اخلاق عملی ،محمد رضا مهدوی کنی ،ص327)
6-پرهيز از دخالت دادن خواستههاي شخصي و گروهي:
پژوهشگر نبايد خواستههاي شخصي يا گروهي و … خود را به عنوان پيش فرض تحقيق و پژوهش خود قرار دهد، لذا نيکو و بايسته است که اصل بي طرفي را ـ تا حد امکان ـ در تحقيقات خود مورد توجه قرار دهد.
محقق و پژوهشگر راستين کسي است که خود را تابع نتيجه تحقيق خود بداند نه آنکه حاصل تحقيق خود را تابع اميال خود گرداند.
از همين جاست که تفسير به راي در مورد قرآن کريم به شدت نهي شده است. يکي از معاني تفسير به رأي اين است که شخصي بخواهد باورها و پيشفرضهاي قبلي خود را بر قرآن تحميل کند و از قرآن براي مطالب خود دليل بيابد به عبارت ديگر شخص در حقيقت نمي خواهد مراد خداوند و منظور قرآن را دريابد بلکه ميخواهد مراد و منظور خود را بوسيله قرآن به اثبات برساند www.mashreghnews.ir).)
7-رعايت اولويتها:
پژوهشگرباید اولويتها و نيازهاي خود و جامعه را در نظر گرفته و به مسائل مهمتر، اساسيتر بيشتر اهميت دهد امام علي (ع) ميفرمايد: علم و دانش بيشتر از آن است که بتواني همه آن را بياموزي و بر آن احاطه پيدا کني؛ پس بايد از هر دانشي بهترينهاي آن را برگزيني. (غرر الحکم، حديث 2198)زيرا مسئوليتها، وظايف ديني، اجتماعي، فرهنگي، سياسي، و … پژوهشگران به اندازهاي زياد است که ديگر امکان رسيدن به مسائل غير ضروري نيست و گزراندن عمر به مسائل غير ضروري و انجام ندادن کارهاي مهم و ضروري تر باعث خسران و ضررهاي غير قابل جبران فردي و اجتماعي است. www.mashreghnews.ir).)
8-روحيه انتقاد پذيري:
شايسته و بايسته اخلاقي است که پژوهشگران روحيه انتقاد پذيري داشته باشند و اگر منتقدي حرف حق و مطلب صحيحي را تذکر داد آن را با کمال افتخار بپذيرند و از منتقد خود تشکر و قدرداني کنند.
چنانکه صادق آل محمد (ص) فرمود: محبوبترين برادرانم کسي است که عيبهايم را برايم گوشزد کند. (بحار الانوار ج 71 ص 282) www.mashreghnews.ir).)