سید الکریم
یکی از مسائلی که درباره زیارت حضرت عبدالعظیمالحسنی(ع) به ذهن میرسد حدیثی از امام هادی علیهالسلام است که ایشان ثواب زیارت سیدالکریم(ع) را برابر با زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر شمردهاند.
در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثوابها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در خطبه دوم نهجالبلاغه فرمودهاند: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزهخوار خوان نعمت آل محمد اند با آنها برابری نمیتوانند».
از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید که مردم و همه بشر نه تنها نمیتوانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آنها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آنها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت:
اولا: در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع)در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و میتوان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد.
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است.
امامزاده عبدالعظیم حسنی(ع) در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسی است که فن جمعآوری احادیث و طبقه بندی روایات را میداند، آن را جمع می کند و یا مینویسد و یا شاگرد تربیت میکند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار میگیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژهای است و آن اینکه حدیث را مستقیم میشنود و دیگرانی که از او نقل میکنند راوی میشوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که: ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت میکنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است.