لینک های پیشنهادی

  • مطالب خود را منتخب کنید!
  • کسب درآمد از وبلاگ
  • تغییر متن وبلاگ خود در گوگل

در شب قدر محروم واقعی چه کسی است؟...

07 خرداد 1398 توسط دهسنگی

ما معتقدیم (و این جزء بدیهیات اسلام، بلکه بدیهیات همه ادیان است) که انسان، فقط در سایه ارتباط و اتصال با حق تعالی است که می‌تواند به تکامل و تعالی دست پیدا کند. البته فرصت ماه رمضان، یک فرصت استثنایی است. این، چیز کمی نیست که خدای متعال در قرآن بفرماید: “لیله‌القدر خیر من الف شهر”. یک شب، از هزار ماه بهتر و با فضیلت‌تر و در پیشرفت انسان موثرتر، در ماه رمضان است. این، چیز کمی نیست که رسول اکرم (صلی‌ا…‌علیه‌وآله) این ماه را ماه ضیافت الهی به حساب بیاورند. مگر ممکن است که انسان وارد سفره کریم بشود و از آنجا، محروم خارج بشود؟ مگر وارد نشوی. آن کسانی که وارد سفره غفران و رضوان و ضیافت الهی در این ماه نشوند، البته بی‌بهره خواهند ماند و واقعا این محرومیت به معنای حقیقی است. “ان الشقی من حرم غفران‌ا… فی هذا الشهر العظیم”. محروم واقعی، آن کسی است که نتواند در ماه رمضان، غفران الهی را به دست بیاورد.(1)

لیله‌القدر شب ولایت است

لیله‌القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت(علیهم‌السلام) است.
لیله‌القدری که در این ماه رمضان است و قرآن صریحا می‌فرماید: “ لیله‌القدر خیر من الف شهر”؛ یک شب، بهتر است از هزار سی روز (هزار ماه)، بسیار مهم است. چرا این قدر فضیلت را به یک شب دادند؟ زیرا برکات الهی در این شب زیاد است؛ نزول ملائکه در این شب زیاد است؛ این شب، سلام است؛ “سلام هی حتی مطلع‌الفجر”؛ از اول تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهی است.” “سلام قولا من رب رحیم.” رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل ‌می‌شود. هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است. شب قدر، خیلی ارزش دارد. همه ماه رمضان، شب‌ها و روزهایش ارزش والا دارد؛ البته لیله‌القدر نسبت به روزها و شب‌های ماه رمضان، خیلی فاخرتر است؛ اما شب‌ها و روزهای ماه رمضان، نسبت به روزها و شب‌های بقیه سال، خیلی فاخرتر است. باید قدر بدانید. در این روزها و در این شب‌ها، همه بر سر سفره‌انعام الهی حاضرید. استفاده کنید.(2)


در ماه رمضان… (در همه روزها و شب‌ها) دل‌های‌تان را هرچه می‌توانید با ذکر الهی نورانی‌تر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدس لیله‌القدر آماده شوید؛ که “لیله‌القدر خیر من الف شهر؛ تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر.”

شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می‌کنند؛ دل‌ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می‌کنند. شب سلم و سلامت معنوی (سلام هی حتی مطلع الفجر) شب سلامت دل‌ها و جان‌ها، شب شفای بیماری‌های‌ اخلاقی، بیماری‌های معنوی، بیماری‌های مادی و بیماری‌های عمومی و اجتماعی؛ که امروز متاسفانه دامان بسیاری از ملت‌های جهان، از جمله ملت‌های مسلمان را گرفته است! سلامتی از همه این‌ها، در شب قدر ممکن و میسر است؛ به شرطی که با آمادگی وارد شب قدر بشوید.(3)

 

منابع:
1. مقام معظم رهبری در دیدار با مسوولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی، به مناسبت عید سعید فطر سال 1369 هجری شمسی
2. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار علما، طلاب و اقشار مختلف مردم شهر قم به مناسبت سالگرد قیام نوزدهم دی
3. بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان به مناسبت هفته بسیج سال 1376

 

گرد آورندگان:حدیثه یگانه پور/مهدیه سنچولی

 2 نظر

باطن شب قدر،باطن حضرت زهرا(س)!..

05 خرداد 1398 توسط دهسنگی

شب قدر قبل از امیرالمومنین هم بوده است، حضرت شهادتش واسطه در فیض شده است که ما بر اساس آیه قرآن که می فرماید: «وابتغو الیه الوسیله»، اینکه ما با وسیله برویم سراغ خدا، ما امیرالمومنین را وسیله قرار می دهیم آن هم در بهترین شب که خوب است وسیله ببری نزد خدا، یعنی شب قدر. این لطف خدا بوده است که در این شب ها امیرالمومنین را واسطه کرده اند.
مرحوم صدوق می فرماید بهترین کار ها مذاکره علم است، اما به نظر من شاید این به درد شب قدر نخورد، آن چیزی که می فهمم این است: دعا دعا دعا.

اما درباره قسمت دوم روایت؛ در روایات باطن شب قدر، باطن حضرت زهرا سلام الله علیها است. در ذیل آیه شریفه «انا انزلناه فی لیله القدر» امام صادق (ع) فرموده اند: «لیله القدر باطنش وجود حضرت زهرا است. این یعنی چه؟

یعنی شب قدری که همه تقدیرات نوشته می شود، چه کسی باید توشیح بکند؟ به طور ظاهری امام زمان علیه السلام این کار را انجام می دهند، اما مناط رزق عالم هستی و ملاک کمالات هستی از ناحیه حضرت زهرا می باشد و در حقیقت باید به امضای ایشان برسد.

 

منبع:بر گرفته از سخنرانی حجت الاسلام صنیعی

گردآورنده:حدیثه یگانه پور

 2 نظر

از اسراف به دورم دار!

28 اردیبهشت 1398 توسط دهسنگی

خدایا! برمحمّــد«صلی الله علیه وآله» وخاندانش درودفرست ومرا از اسراف وزیاده روی به دور دار، وبا بخشش ومیانه روی راه اعتدال رابنمای.

چنان کن که درکار خود اندازه نگه دارم وبه لطف تومال خودرابیهوده خرج نکنم.

روزی ام را پیوسته از راه های حلال بر من روان گردان، وانفاق مرادر راه کارهای نیک انداز، ومالی راکه برای من خودبزرگ بینی آورد یا به ستم منجرشود ویابه سرکشی انجامد، ازمن بستان.

منبع:صحیفه سجادیه/فرازی ازدعای سی ام.

گردآورنده:فاطمه نیلبرگی

 1 نظر

میخوای بدونی...؟!

28 اردیبهشت 1398 توسط دهسنگی

روزه داران گرامی…
در ماه مبارک رمضان مزاج گرم وخشک روزه داری بر تمامی بر مزاج ها قالب میشود وتاثیرات ژرفی بر بدن وروح انسان باقی میگذارد. بنابراین درطول سال وبرای درمان بیماری ها از گرسنگی به عنوان یک روش استفاده نمود وبردانش روز طب سنتی افزود.


َپیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده اند:
َهر چیزی زکاتی دارد وزکات بدنها روزه است.

 

ویژگی های خاص روزه داری
به نظر ما از ویژگی های خاص روزه داری همانا غلبه مزاج گرم خشک است که در ریز ترین ودر بین ریز ذره های بدن آتشی مقدس وپاک کننده ایجاد میکند وبدین ترتیب آنچه از طریق مسهل ،انفیح،حجامت،فصد،زالو درمانی،حقنه،آبزن،قی آوری هاو.. هنوز پاک سازی کامل نشده است، به وسیله روزه پاک سازی شده وپس از گذشت یک ماه از زمان روزه داری ،روزه دار بدنی جوان ونو مانند آنکه تازه خلق شده زندگی جدیدی را شروع میکند وبرای تاکید براین سلامتی وبه شکرانه آن زکات فطره میپردازند. مگر نه اینکه زکات فطره زکات سلامتی بدن است؟

توصیه های غذایی ورفتاری برای مزاج های گوناگون در ماه مبارک رمضان


مزاج های گرم وخشک:


صاحبان این مزاج، لاغر اندام ،استخوان بندی کشیده ومحکم دارند.به مزاج های تند وعصبی مشهور اند وبسیار عجول وشتابزده عمل میکنند. خوابشان کم ،وزنشان چندان زیاد نمیشود.نبض وگرمای بدنشان بالاست وداری پوست خشک ورگ های برآمده هستند. به این نوع افراد توصیه میشود در ماه مبارک رمضان از خوراکی های زیر استفاده کنند:
1- از مصرف مواد خشک به افراط اجتناب کنند.
2- از مواد نفاخ نیز باید اجتناب کنند.
3- میوه های مرطوب وآبدار را بخورند ومیوه های سرد وگرم را با هم میل کنند.
4- سبزی مانند گشنیز، خرفه، کاسنی برگ لطیف انگور توصیه می شود.
5-غذاهای مزاج های گرم خشک باید بیشتر رقیق ومرطوب ولعاب دار وحاوی سبزیجات پخته ونا پخته باشد تا رطوبت بدن را تاحد ممکن حفظ نماید.
6-از آب برنج آبکش استفاده کند.
7- از نیم روتخم مرغ آب پز سفت اجتناب کند بلکه از تخم مرغ نیم پز که زرده شل دارد استفاده کند.


مزاج های گرم و تر:


صاحبان این مزاج گرایش به چاقی دارند، گوشت تنشان از صاحبان مزاج های دیگر بیشتر است، استعداد چاقی آنها بیشتر بر تولید گوشت تکیه دارد.اما اگر زیاد سردی بخورند ذخیره چربی در اطراف شکم ،رانها،سایر اندام هاخواهد داشت. خواب خوبی دارندوزود به خواب میروند. خر وپف در این مزاجها بیشتر از مزاج های دیگر است نرم خو ومهربانتر از مزاج های دیگر هستند، بدنشان همیشه گرم است.

1- از خواب زیاد اجتناب کنند.زیرا باعث کم ذهن شدن و کم حافظه شدن می شود.
2.نیمه های شب برای کار عبادی از خواب برخیزند یا حداقل یک ساعت مطالعه قرآنی یا علمی داشته باشند، بعد از سحر نخوابند، خواب طولانی بعد از سحری برایشان مفید نیست مگر اینکه خواب قیلوله باشد.
3.حجم غذا را کاهش دهند و کم ترین مصرف غذایی را داشته باشند از غذاهای خشک و کم حجم استفاده نکنند.
4.از میوه ها و سبزیجات دارای طبیعت سردوسرد وخشک بیشتر استفاده کنند.مانند لوبیا، کاسنی،ترب سیاه و سفید و قرمز،کاهو و…
5.از آب انار و رب انار و رب ریواس و رب آلو برای رفع عطش استفاده کنند.


مزاج های سرد و خشک


صاحبان این مزاج گاهی چاغ گاهی لاغر هستند. اشتهای نامرتب و ریزه خواری دائمی دارند. بسیار رویایی و زود رنج و عاشق پیشه هستند.پوستشان خشک و حساس است.
1. از مصرف مواد خشک به افراط اجتناب کنند.
2. غذاخهای گوشتی بدون برنج زیاد استفاده کنند.
3. میوه های گرم مانند خربزه، انجیر سفید و قرمز، انگور مصرف کنند.
4. سبزیجات گرم مانند: ریحان، پیازچه ، شاهی ، شوید زیاد مصرف کنند.

مزاج های سردوتر


صاحبان این مزاج به چاقی گرایش دارند،بلغمی مزاج هستندواغلب چاقی آنها در پهلو،شکم وباسن وجود دارد.تنبل وپرخواب وکم تحرک هستند.گوشت تنشان شل ولخت است.سرعت انتقال مفاهیم در ذهنشان پایین است،فراموشی داند وسرعت حرکتشان آرام است. از گرما خوششان می آید واز سرما گریزان هستند.
1-از خواب زیاد بپرهیزند مانند مزاج گرم وتر.
2-بعد از سحری نخوابند وحداقل یک تا یک ونیم ساعت خواب بین سحر وبیداری داشته باشد.
3-حجم غذا هارا کاهش دهند وکم ترین مصرف غذایی ممکن را داشته باشند.
4- از میوه ها وسبزیجات گرم،گرم وخشک استفاده کنند.مانند: خرما،سیب،انجیر،خربزه.
5-غذا های گوشتی مانند:کباب بلدرچین،کبوتر،گوسفند استفاده کنند به همراه کمک غذایی مانند:ریواس، رب انار و…

 

برگرفته از کتاب های : از هلال ماه تازکات فطره ،رمضان _تغییرات مزاجی

گرد آورندگان :فاطمه تجری- محدثه مسکین- حدیثه یگانه پور

 1 نظر

در رمضان اینگونه بودند!

28 اردیبهشت 1398 توسط دهسنگی

سیره بهجت العرفا در ماه مهمانی خدا
حجت‌الاسلام علی بهجت فرزند آیت‌الله بهجت این‌گونه از سیره مرحوم پدرشان یاد می‌کند: ایشان تدبر در قرآن را در سحرها و بین‌الطلوعین داشت، در ماه رمضان در میان روز هم تدبر در قرآن داشتند، همچنین در شب‌های قدر ادعیه وارده در آن شب‌ها را مراعات می‌کرد و شب‌های قدر را که بیدار می‌ماند قرآن سر می‌گرفت، البته ایشان قرآن سر گرفتن را مخصوص شب قدر نمی‌دانست… ایشان شب‌ها قبل از خواب حدیث کساء را حتما قرائت می‌کردند و همچنین با وضو به بستر خواب می‌رفتند و بعدها که به جهت مشکلات نمی‌توانستند وضو بگیرند با تیمم می‌خوابیدند و بعضی شب‌هایی را که می‌خواستند احیاء بگیرند یک مقداری استراحت می‌کردند و سپس بلند می‌شدند و می‌فرمودند که حضرت زهرا (س)، حسنین (ع) را شب زودتر می‌خواباندند تا قبل از نیمه شب برای احیاء بلند شوند.

توصیه حاج آقا مجتبی درباره ختم قرآن در ماه بهار دل‌ها
مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی از اساتید شهر تهران نیز در یکی از سخنرانی‌هایشان پیرامون ماه رمضان به برخی نکات مهم اشاره کرد و بیان داشت: ماه مبارک رمضان به حسب آنچه که اهل معرفت می‌گویند، ماه سلوک إلی‌الله‌تعالی و دار ضیافت‌الله است، این ماه، ماهی است که خداوند با بندگانش سخن گفته است و آن­ها را مورد خطاب قرار داده و مورد عنایت خاصه خودش قرار داده است، لذا ما در روایات بسیار داریم که در ماه مبارک رمضان، به قرائت قرآن سفارش شده است.

وی با اشاره به اینکه سنت ائمه در ماه مبارک رمضان ختم قرآن بوده است،‌افزود: یک روایت در وسائل از مُقنع مفید نقل شده که در آن آمده حضرات ائمه در ماه مبارک رمضان 10 ختم قرآن می‌کردند. یعنی هر سه روز، یک ختم قرآن. روایتی است که محدث قمی از مرحوم مجلسی نقل می‌کند که در یک حدیث هست که بعضی از ائمه(ع) در ماه مبارک رمضان، 40 ختم قرآن می­‌کردند و اگر هر ختم قرآن را ثوابش را به روح مقدس یکی از چهارده معصوم (ع) هدیه کند، ثوابش مضاعف می‌شود. در آن روایت دارد که هر ختم قرآنی که می­ کردند، ثوابش را به یکی از معصومین (ع) هدیه می‌­کردند.

مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی با بیان اینکه تمام درهای آسمان، از شب اول ماه رمضان تا آخرین شب باز می‌شود،‌ خطاب به روزه‌داران چنین توصیه کرد: روایت از علی (ع) دارد: آگاه باشید که درهای آسمان از شب اول ماه مبارک رمضان باز است؛ یعنی تمام حُجُب از ناحیه ربّ برداشته شده است، در این ماه دیگر هیچ حجابی نیست. یعنی از ناحیه خداوند نسبت به بندگانش هیچ حجابی نیست. هیچ دری بسته نیست؛ اصلاً و ابداً، تمام درها باز است… هر تقاضایی! چه مادی و چه معنوی به ربّ می‌‌رسد و به هیچ مانعی از آن ناحیه برخورد نمی‌کند، نتیجه آن این است که این تقاضاها در این ماه بی‌­جواب نمی‌‌ماند، به تعبیر روز هیچ دعایی به بایگانی نمی‌رود!

منبع:روزنامه همشهری.کدخبر:336178

گردآورنده:مهدیه سنچولی

 1 نظر
  • 1
  • 2

می نویسم به یاد شهید آوینی

اوقات شرعی

امروز: جمعه 09 خرداد 1404
اوقات شرعی به افق:
  • اذان صبح اذان صبح:
  • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
  • اذان ظهر اذان ظهر:
  • غروب آفتاب غروب آفتاب:
  • اذان مغرب اذان مغرب:
  • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی:

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • مطالب نویسندگی
  • احادیث پژوهش
  • تحقیقاتی
    • پرسش و پاسخ
  • معرفی کتاب
  • مناسبتی
  • آموزشی
  • گزارش
  • دانستنی
  • معرفی اساتید راهنما
  • هفته سلامت
  • تلنگری
  • روز جانباز
  • ویژه نامه
  • اخبار
  • چکیده ونتیجه
  • قرآنی
  • قلم زنی
  • درس هایی از کربلا
  • اربعین حسینی
  • شعر
  • جذاب
  • فرهنگی اجتماعی
  • امام زمان(عج)
  • نهج البلاغه
  • پلاسکو
  • دهه مبارک فجر
  • سیاسی
  • دهه فاطمیه
  • مقام معظم رهبری
  • پاسخ به شبهات
  • طب سنتی
  • حجاب
  • معرفی کتاب
  • ماه رمضان
  • ماه رمضان
  • صحیفیه سجادیه
  • صحیفه سجادیه
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

آیتم ها

  • مگه تاحالا مامانو دیدی؟
  • فرقه فعال یمانی
  • نقش موثر طلاب در فضای مجازی
  • کرسی آزاد اندیشی ازدواج دیر هنگام آری یاخیر؟
  • رهبر انقلاب در پیام به پنجاه وپنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا
  • پای درس استاد
  • کتاب آیت الله مصباح (رضوان الله تعالی علیه )
  • کتاب شاید پیش از اذان صبح
  • ✍️ تعابیر خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره مصباح انقلاب
  • بلای چه کسی اندک است

خبرنامه!

جستجو

  • تماس