پژوهش و پویایی
اهمیت و ضرورت پژوهش در چیست؟ (1)
نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی یکی از شاخصهای اصلی توسعه و پیشرفت محسوب میشود. موفقیت در تمام فعالیتهای مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات و… به گونهای به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار میآید. اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. همه آنچه به عنوان پیشرفت علوم در دورههای گوناگون تاریخ میشناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشتهاند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیتهای پژوهشی آنان بوده است.
رابطه پژوهش وتوسعه کشورچیست؟
توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب میشود. حتی اگر نشانههایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمیتواند مسیر مطمئنی را طی کند. بنابراین، پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار میآید. همچنین، به کار بستن نتایج پژوهشهای انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکارها و روشهای معمول در زمینههای مورد نظر منجر میشود.
ویژگیهای یک پژوهشگر موفق چیست؟
یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیدههای پیرامون خود دارد و نسبت به آنچه پیرامونش میگذرد، حساس
است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره در راستای یافتن پاسخهای تازه برای پرسشهای موجود است. همچنین او برای انجام موفقیتآمیز پژوهش خود، از روشهای علمی و پذیرفته شده استفاده میکند؛ افزون بر آن، یک پژوهشگر موفق از مهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازش برخوردار است. این منابع از محلهایی چون کتابخانهها، مراکز اطلاع رسانی و شبکههای رایانهای ملی و بین المللی به دست میآیند. او به خوبی میتواند در این منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پیشینه پژوهشی موضوعی که در آن زمینه فعالیت میکنند، به درک روشنی نسبت به گذشته آن موضوع دست یابد. پژوهشگران موفق به کارگروهی در طرحهای پژوهشی بها میدهند و تلاش میکنند، پژوهش خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند. هم نین، آنان نتایج یافتههای خود را به نحو کارآمدی منتشر ساخته و در اختیار دیگر محققان میگذارند. آنان نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظهای از تلاش برای بالا بردن مهارتهای علمی خویش بازنمیایستند.
موارد زیر از امتیازات و صفات شایسته یك نوشته خوب است:
الف. سادگی و كوتاهی جملات: (2)
جملات باید كوتاه و زنده باشند. جملات طولانی و خستهكننده حتی پیامرسانی را نارسا و نامفهوم میسازد. به كارگیری واژگان مبهم، پیچیده و سنگین و اصطلاحات نامأنوس، ملالآور و خستهكننده است. برعكس، جملات كوتاه و ساده بر غنا و جاذبه اثر میافزاید و خیلی سریع، مفاهیم را به خواننده منتقل میكند. فاصله بسیار بین فاعل و فعل و نهاد و گزاره و پر كردن سطور از جملات و مطالب پراكنده و جملات معترضه، خواننده را حیران و سردرگم میكند و وقتی به انتهای جمله میرسد، مفاهیم اولیه را از یاد میبرد.
ب. درستنویسی:
شناخت قواعد جملهسازی و تركیب كلمات باعث قوامبخشی و ارزشمندی نوشته است. نویسنده باید مواردی چون نهاد و گزاره، حرف ربط، تناسب فعل و فاعل، ضمیر، اشارات، جملات شرطی و استفهامی و خبری، تركیبها و اضافات و زمان و دیگر موارد را بشناسد؛ چون نبود هر یك از آنها یا استفاده نابجای از آنها، به همان اندازه جمله را مشوش و نارسا میسازد. علایم نگارشی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی یا حركات چهره یك سخنران است كه نبود هر یك از آنها یا نصب و استفاده غلط از آنها حادثهساز است. در مقابل، استفاده درست از آنها به آدمی در پیمودن درست مسیر راه، ارائه مطالب یا خلق یك اثر خوب كمك میكند. كاربرد علایمی مانند نقطه، ویرگول، علامت سؤال، نقل قول، دونقطه، گیومه، پرانتز و مانند آن، نوشتهها را زیبا و رسا میسازد.
ج. برخورداری از پیام و هدف روش:
هدف و مقصود نویسنده باید واضح باشد. سردرگمی و پیچیدگی مفاهیم باعث بر هم خوردن ارتباط بین نویسنده و خواننده میگردد. هدف كلی و هدف از نوشتن هر پاراگراف باید مشخص باشد تا نویسنده در مسیر دستیابی به هدف، چه در یك پاراگراف و چه در مجموع مطالب حركت كند. با هدفگزینی است كه تكتك جملات در خدمت نگارش آن نوشته قرار میگیرند.
د. پرمحتوایی و كمحجمی:
پرهیز از پرگویی و اضافهگویی امری بایسته و شایسته است. باید با پرهیز از عبارتپردازی به سوی غنابخشی محتوا گام برداشت. البته رمزنویسی، مغلقنویسی و خلاصهنویسی هم نادرست است و به اصطلاح، باید از «اطناب مملّ» و «ایجاز مخل» پرهیز كرد. باید مطلب را طوری نوشت كه مخاطب احساس ملال و خستگی نكند
و در عین حال منظور نویسنده را با حداقل كلمات و جملات دریابد.
ﻫ. فصاحت و بلاغت:
درستی كلمه و كلام و تركیب الفاظ و سهولت و رعایت قواعد، فصاحت است. شناخت مقتضای حال و تناسب زمانی و مكانی و شرایط جامعه و روحیات خواننده و همسویی با نیازها به بلاغت مربوط میشود. هر نوشتهای باید هم فصیح باشد و هم بلیغ و از قواعد و ضوابط فصاحت و بلاغت به خوبی پیروی كند.
و. خلاقیت و نوآوری:
نوشتههای نوآورانه ارزشمند و قابل احترامند. ابداع میتواند هم در مضمون و دیدگاه پیام باشد و هم در شكل جملات و قالبهای جدید در سبك نویسندگی. تكرار مكررات و بیمحتوایی، نوشته را مطرود و ملالآور میسازد و با خواندن چند صفحه یا نگاه به فهرست مطالب بلافاصله خواننده خود را از آن بینیاز خواهد یافت.( 3)
راه های انتخاب مسئله تحقیق(4)
مسئلهشناسی، ممکن است به یکی از طرق زیر انجام پذیرد:
الف) تجارب شخصی؛
ب) کنجکاوی در اطلاعات منتشره از سوی رسانهها؛
ج) بهرهگیری از دانش تخصصی؛
د) تمایل به حل یک مسئله؛
ه) بهرهگیری از فرصتها و تهدیدات پیش آمده؛
و) وقایع زندگی روزمره؛
ز) تأکید بر احیای ارزشهای فردی؛
ح) مشاوره با متخصصان مجرب؛
ط) مراجعه به منابع و مقالههای تخصصی؛
ی) مراجعه به منابع الکترونیکی و محیطهای مجازی؛
ک) بررسی قسمت انتهایی پایاننامهها که دریچههای جدیدی از موضوع را گشودهاند.
پی نوشت:
1. http://www.tabnak.ir، مقاله آقای اسد افشار
3. جواد محدثی، 1373، روش ها، ص 93_92
4. حسین دهنوی(1388)، روش تحقیق، ص27
تهیه و تنطیم:
پژوهش مدرسه علمیه کوثر(س)