امام خمینی (رحمهاللهعلیه) از منظر دانشمندان غیر مسلمان
سخن گفتن در مورد ابعاد شخصیت و اندیشههای تابناک امام خمینی(رحمهاللهعلیه) رهبر بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر و پدیدآورنده مهمترین حادثه قرن بیستم، کاری بس دشوار است. با اینکه تا به حال مقالات و کتابهای بسیاری در این زمینه نوشته شده است، اما در معرفی شخصیت کامل آن رادمرد جهان اسلام به پایان راه نرسیدهایم، بلکه هنوز برای شناخت کامل هویت آن شخصیت فرزانه راهی دراز در پیش داریم.
حضرت امام خمینی(رحمهاللهعلیه) به عنوان فقیهی ژرفنگر و حکیمی خردمند و سیاستمداری دوراندیش و عارفی الهی، توانسته بود در پرتو مناجاتهای شبانه و توکل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهی و اقیانوس بیکران عرفان و معنویت متصل گردد. به همین دلیل دستیابی به افق اندیشههای این شخصیت عظیم برای اندیشمندان اگر غیرممکن نباشد، آسان نخواهد بود. ما در این نوشتار میکوشیم تا نظرات برخی از متفکران غیرمسلمان درباره ایشان را پیش روی خوانندگان گرامی قرار دهیم:
سمبل مبارزه علیه ارزشهای مادی غرب
دکتر «دیمتری کیت سیکس» از متفکران مسیحی ارتدکس و استاد تاریخ روابط بینالملل کشور یونان میگوید: «برای ما مسیحیان ارتدکس یونان که دلبستگی کامل به ارزشهای مادی غرب را رد میکنیم، امام خمینی(رحمهاللهعلیه) نمونهای بود از یک مبارز جهانی، جهت استقرار حق به جای ارزشهای مادی. اگر چه تبلیغات جهانی غرب، سعی میکرد از ایشان یک تصویر فناتیک [1] ترسیم نماید، ولی ما میدانیم که وجود او مملو از مهر و محبت نسبت به تمام ملل روی زمین - که در مسیر خدا حرکت میکردند و برتری ارزشهای مادیگری را رد میکردند - بود.»[2]
احیاگر روحیه اعتمادبهنفس در مردم
پروفسور «ام - اس - اگوانی» متخصص امور ایران و رئیس دانشگاه جواهر لعل نهرو میگوید: «آیتالله خمینی(رحمهاللهعلیه) تنها کسی بود که از سال 1342 تا رحلتش سازش نکرد. هیچ فرد دیگری در قرن حاضر قادر به ایجاد تغییراتی بنیادی در جامعه ایران همچون معظم له نبوده است».
وی در مقایسه دوران انقلاب با زمان شاه اظهار میدارد: «رژیم شاه از مردم و حمایتشان دور بود، اما آیتالله خمینی(رحمهاللهعلیه) با جلب حمایت توده مردم پیروز شد و بعد از سالیان طولانی، آموزشهای اسلامی را عملاً وارد زندگی مردم کرد. و مهمترین دستاورد ایشان احیاء احترام و اعتماد به نفس در مردم بود. او تنها رهبری است که توانست جنبش را بر اساس ایدئولوژی و مذهب بنیانگذاری کند که هیچیک از رهبران انقلابهای جهان نتوانستند به آن دست یابند».[3]
الهامبخش مسیحیان آزاده
دکتر «جرج موستاکیس» روحانی و نویسنده مسیحی از یونان میگوید: «من یک مسیحی هستم، ولی به امام خمینی(رحمهاللهعلیه) علاقه بسیار زیادی دارم. او اصلاحکننده بزرگ امت اسلامی بود. من و سایر مسیحیان آزاده وظیفه خود میدانیم که از ایشان پیروی کنیم. زندگی مذهبی و سیاسی امام خمینی(رحمهاللهعلیه) و مبارزات ایشان بر علیه استعمار به روشنی در روند تاریخ ثبت است».
این کشیش یونانی و استاد فلسفه و جامعهشناسی که وصیتنامه امام را به زبان یونانی ترجمه کرده است در ادامه احساس خود را راجع به حسینیه جماران چنین بیان میکند: «اینجا زیباترین مسجدی است که در عمرم دیدهام، زیبایی و تقدس آن به خاطر مادیات نیست. به خاطر این نیست که از طلا و یا نقره و یا بلور ساختهشده باشد، بلکه به خاطر روح بزرگ امام خمینی(رحمهاللهعلیه) است».
آقای جرج موستاکیس گفتار خویش را با دعای ویژه مردم یونان بهپایان میبرد: «پروردگارا! ای خداوند قادر مطلق! روح محبوب امام عزیز، خمینی بزرگ را قرین آرامش ابدی خویش گردان و او را تحت عزت و جلال ملکوت و همجوار ارواح طیبه ابراهیم، اسحاق و یعقوب و تمامی انبیا دیگر قرار ده. آمین».[4]
عشق عمیق یک ملت
«دکتر فوسبری» کشیش و رئیس دانشگاههای کاتولیک آمریکای لاتین میگوید: «امام خمینی(رحمهاللهعلیه) با استفاده از ریشههای فرهنگی اسلامی موجب حرکت تاریخی ملت خویش گشت. وی توانست با یک انقلاب مذهبی سیاسی، حرکت عظیمی در کشورهای اسلامی به وجود آورد. او راهی را به روی ما گشود که مهمترین پیام آن امکان بازیابی ماهیت معنوی و قدرت الهی و ایمان به خدا بوده است. امام با بازگشایی این راه، وجدان معنوی غرب را شدیداً به لرزه در آورد، هر چند رسانههای گروهی غرب سعی در پوشاندن و مخفی ساختن آن داشته باشند».
دکتر فوسبری، مراسم عزاداری ملت ایران را نمونههایی از عشق عمیق یک ملت نسبت به معشوق خود دانسته و اشک دهها میلیون ایرانی را در سوگ رهبر از دست رفتهشان، عزای یک ملت در فقدان امام خود خوانده است». وی همچنین اضافه میکند: «عکسالعمل میلیونی مسلمانان در غم از دست دادن تنها یک سیاستمدار نبود، بلکه درد جدایی کسی بود که ماهیت فرهنگی یک ملت را به وی بازگرداند و راه آزادگی را به جهانیان آموخت».[5]
اثبات پیروزی تفکر دینی در قرن بیستم
«پروفسور پروولسی» ایتالیایی استاد ایرانشناسی در دانشگاه رم میگوید: «مهمترین عملکرد آیتالله خمینی(رحمهاللهعلیه) امکانپذیر نمودن یک انقلاب اسلامی بود، آنهم در کشوری که تمدن و فرهنگی قوی را در سابقه خود دارد. این کار باعث شد تا مردم ایران فرهنگ واقعی و قدیمی خود را که همان فرهنگ اسلامی بوده بشناسند و خود را متکی بر آن فرهنگ به جامعه جهانی بشناسانند. این در حالی بود که تا قبل از انقلاب اسلامی، تنها آوایی که از ایران بلند بود و معیار شناخت جهانیان از کشور ایران اعلام میشد، صدای غربزدگی بود. بنابراین آیتالله خمینی(رحمهاللهعلیه) آغازکننده انقلابی بود که بالاخره فرهنگ اسلامی راستین ملت ایران را آشکار ساخت».[6]
——————————————————————-
پینوشت
[1]. فناتیک یعنی: متعصب در دین یا مذهب، طرفدار شدید یک فرقه یا یک حزب. (فرهنگ معین) .
[2]. شخصیت امام رحمه الله از دیدگاه رسانه ها و متفکران جهان، ص 58.
[3]. خورشید بی غروب، محمد سپهری، ص 86.
[4]. جمهوری اسلامی، 24/11/1368.
[5]. خورشید بی غروب، ص 92.
[6]. شخصیت امام رحمه الله از دیدگاه رسانه ها و متفکران جهان، ص،26.