انتظار سبز
بسمه تعالی
انتظار سبز
مدرسه علمیه کوثر(س)
پایگاه بسیج طلاب کوثریه
شهرستان علی اباد کتول
مقدمه
درک صحیح از حقیقت اسلام بر هر شیعه ای که بخواهد با برنامه های مادی و معنوی آن آشنا شود ضروری است چرا که گمال انسان در گرو فهم صحیح تمام جنبه های دین و مفاهیم آن میباشد. عدم دقت در تعالیم اسلام منجر به نابودی و انحرافات حقایق آن میشود از این رو بیان مفاهیم واقعی و ارتباط آن با زندگی دنیوی مردم از سوی هر صاحب نظر و کارشناسی ضروری است. یکی از این مفاهیمی که بیان حقایق واقعی آن در عصر کنونی لازم می باشد درک صحیح معنای انتظار و منتظر است که از سوی دشمنان نیز مورد هجوم قرار گرفته است انتظار به معنای اميد به آينده اي روشن است که همگان درآن ، از فساد و ناحقي ها نجات يابند ونيز به معناي چشم به راه بودن براي تحقق عدل وبرقراري نظام عدل الهي است.
بنابراین انتظار باید قبل از آنكه از ادعای انسان فهمیده شود از رفتار و كردار او فهمیده شود.
یک منتظر واقعی اهل گناه و دلبستگی به دنیا نیست چرا كه چنین كسی نمی تواند از وابستگی ها و دلبستگی ها و آلودگی ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان(ع) باشد. لذا لازمه این مهم ، بیان وظایف منتظران واقعی توسط کارشناسان دینی برای مردم است.
اصلی ترین وظایف منتظر واقعی
وظیفه منتظر امام زمان (عج) این است كه مانند یک منتظر واقعی زندگی كند. وقتی انسان حقیقتا منتظر كسی باشد تمام رفتار و سكناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتما خانه را تمیز و مرتب می كند، وسایل پذیرایی را آماده می كند و با لباس مرتب و چهره ای شاداب در انتظار می ماند. چنین كسی می تواند ادعا كند كه منتظر میهمان بوده است. اما كسی كه نه خانه را مرتب كرده است و نه وسایل پذیرایی را آماده نموده است و نه لباس مرتب و تمیزی پوشیده است و نه اصلاً به فكر میهمان است اگر ادعا كند كه در انتظار میهمان بوده هیچ کس باورنمی کند .
1- معرفت و شناخت؛
تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد، منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار كسی می نشیند كه او را خوب بشناسد اما اگر انسان كسی را نشناسد ولو بداند كه آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است.
كسانی كه آن حضرت را نمی شناسند مانند كفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی كشند. اما كسانی كه او را می شناسند و مقام و جایگاه او را می دانند منتظر او می مانند.
كسانی كه امام زمان (عج) را نمی شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته اند. چنانكه پیامبر اكرم (ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه ؛ هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است» (بحارالانوار، ج 32، ص 33 )
2. محبت به اهل بیت و خصوصا امام زمان(ع) ؛
وظیفه دیگری است كه منتظران آن حضرت باید در خود ایجاد كنند و آن را افزایش دهند. بدیهی است كه تا انسان نسبت به میهمان خویش محبت نداشته باشد هر چند هم كه او را بشناسد نمی تواند واقعا منتظر آمدن او باشد و خود را برای پذیرایی از او آماده كند؟ پس تا محبت به امام زمان در وجود انسان شكل نگرفته و شعله ور نشده باشد نمی تواند به وظایف منتظران واقعی عمل نماید. محبت به امام زمان وظیفه ای است كه پیامبر اكرم (ص) نیز به دستور خدا از ما خواسته است. آنجا كه در قرآن كریم می فرماید: «قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی» ؛ (شوری، آیه23).
3. ایجاد سنخیت با امام زمان (ع)؛
منتظران واقعی وضعیت روحی و فكری و عملی خود را به گونه ای سامان می دهند كه سنخیت كاملی با امام زمان (ع) داشته باشند. آیا می توان منتظر قدوم كسی بود و با او مشابهت و سنخیت نداشت؟ آیا می توان محبت كسی را داشت اما با او هیچ سنخیت و مشابهتی نداشت؟ ایجاد سنخیت با امام زمان از طریق تقویت ایمان و تقوا و فضایل اخلاقی و درجات معنوی حاصل می شود. و تنها در این صورت است كه می توان ادعای محبت به امام زمان را داشت. در صورتی كه انسان رفتارش مطابق میل امام زمان باشد شعله محبت او در دلش زبانه خواهد كشید و عشق آن حضرت او را به فریاد خواهد آورد و دوری اش را بر اوسخت و ناگوار خواهد ساخت. طبیعی است كه هر چقدر این سنخیت بیشتر باشد محبت آن حضرت به انسان بیشتر خواهد شد و محبت انسان نیز به آن حضرت افزون تر خواهد گشت .