زن روحانی
الگوی تمامی انسان ها:
این ایام به سیره زنان عالم و بانوی بزرگ تاریخ جهان حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) متعلق است ان زن نمونه ای که حیاتش با همه کوتاهی و عمر او در عین جوانی الگویی برای همه مردان و زنان غیور و مومن و مسلمان و حتی مردم غیر مسلمانی که با مقام ان بزرگوار درس بگیریم (منبع: حدیث ولایت فجلد3 ،صفحه76)
زنان مسلمان در زندگی شخصی و اجتماعی و خانوادگی خود باید زندگی حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را از جهت خردمندی ففرانگی و عقل و معرفت الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بعد عبادت مجاهدت حضور در صحنه ،تصمیم گیریها ی عظیم اجتماعی ، خانه داری ، همسرداری وتربیت فرزندان صالح از زهرای اطهر پیروی کنند زیرا زندگی ان باموی بزرگ اسلام نشان می دهد که زن مسلمان برای ورود در صحنه سیاست و میدان کار و تلاش و نیز ایفای نقش فعال در جامعه همراه با تحصیل ،عبادت و همسر داری و تربیت فرزندان می تواند پیرو حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) باشد و دخت گرامی پیامبر عظیم الشان الهی را الگوی خود قرار دهد ( منبع : سخن مقام معظم رهبری )
تمام جلوه زن ،مقام و منزلت فاطمه:
تمام ابعادی که برای زن متصوراست وبرای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا (سلام الله علیها) جلوه کرده و ان یک زن معمولی نبوده است یک زن روحانی یک زن ملکوتی یک انسان به تمام معنا تمام نسخه انسانیت تمام حقیقت زن تمام حقیقت انسان درموجودی ملکوتی اوست که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است پس روز زن تمام هویت های کمالی که در انسان متصور است در زن نیز متصور است زنی که تمام خاصه های انبیا در اوست زنی که اگر مرد بود نبی بود زنی که اگر مرد بود رسول الله بود پس روز زن تمام حیثیت زن و تمام شخصیت زن در او موجود می باشد معنویات ،جلوه های الهی فجلوه های جبروتی ،جلوه های ملکی وناسوتی همه در این موجود مجتمع است انسانی است به تمام معنا برای زن ابعاد مختلفی وجود دارد چناچه برای مرد و برای انسان این ورق صورتی طبیعی نازلترین مرتبه انسان است و نازلترین مرتبه زن و مرد است از همین مرتبه نازل حرکت به سوی کمال است انسان موجودی متحرک است از مرتبه طبیعت تا مرتبه غیبت فنا بر الوعیت برای صدیقه طاهره این مسائل یعنی معانی حاصل است از مرتبه طبیعت شروع کرده و حرکت کرده ،حرکت معنوی با قدرت الهی با دست غیبی با ترتیب رسول الله(صل الله علیه و اله و سلم ) مراحل را طی کرده است تارسیده است به مرتبه ای که دست همه از او کوتاه است پس تمام جلوه زن تحقق پیدا کرده است و زن به تمام معنا متحقق (منبع: صحیفه نور ،جلد6،صفحه 185)
منظور از عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) چیست ؟
اگر فاطمه (سلام الله علیها) عصمت از خطا ندارد اکر فاطمه (سلام الله علیها)عصمت هوی ندارد قهرا رضا و غضب خدا و رضای خدابه باطل تعلق میگیرد پس به حکم برهان ،فاطمه(سلام الله علیها) به آن افقی رسیده و در ان مقام معینی منزل کرده که دران مقام همه عقول از کار افتاده الان وقت ان نیست تا بگویم که مساله عصمت نیست بلکه فوق عصمت است خوب دقت کنید عصمت چیست .عصمت این است که بشر به جایی برسد که رضا و غضبش از حد حیوانیت بگذرد و به حد عقلانیت برسد و از حد عقلانیت هم باید بگذرد به حدی برسد که رضای او رضای الهی بشود غضب او غضب الهی بشود هر جا خدا غضب می کند و هر جا خدا راضی است او راضی است ولی مسله فوق این است یک مرتبه می گوییم فاطمه (سلام الله علیها) به انجا رسیده که هر جا خداغضب می کند فاطمه غضب می کند هر جا خدا راضی است فاطمه راضی است اما آنچه پیغمبر فرمودند : این است : «خدا برای غضب فاطمه (سلام الله علیها)غضب می کند خدا برای رضای فاطمه (سلام الله علیها راضی می شود)اینجاست که کمیت عقل در معرفت چنین کسی با چنین مقامی لنگ است (منبع: حلقه وصل،صفحه133،134)
جوهر اسمان و جوهر ملکوت:
خداوند متعال می گویند که فاطمه زهرا مانند نوریه ای است در زمین است ولی جوهر آسمان است که در عالم ملک است و جوهر ملکوت می باشد ( منبع: حلقه وصل ،صفحه 302)
اولین شخص در ورود به بهشت:
اولین شخص در ورود به بهشت باید اول شخص در انسانیت باشد این است که عقلا و نقلا ممکن نیست که اول وارد در بهشت غیر از پیغمبر خاتم باشد شخص اول در وجود صورتا و سیرتا و اخلاقا و عملا اول شخص که بر سفره الهی و سفره ضیافت الهی وارد می شود باید پیامبر باشد پس چگونه اول شخص وارد به بهشت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)است بین آنچه عقل درک می کند و آنچه حضرت ختمی مرتبت نقل می کند توناقصی نیست زیرا فاطمه زهرا(سلام الله علیها) عین پیامبر است و ورود پیامبر به بهشت ورود حضرت زهرا (سلام الله علیها) است و این دو غیر از یک دیگر نیستند و حضرت زهرا(سلام الله علیها) اولین فرد وارد در بهشت اس (منبع: حلقه وصل ،صفحه 50،51)
ستایش فاطمه:
مقام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) درخور ان است که عقول برجسته انسان های بزرگ در اصیلترین رشته های تفکرشان بیندیشند و زبانهای فصیحترین و بلیغترین گویندگان و شعرا و سرایندگان ،ان اندیشه ها را در قالب کلمات بیاورد و سرشار ترین ذوقها و جوشانترین طبعهای شاعران و هنرمندان ان را به صورت شعر و سخن منظوم فبا بهترین گویشها و حجره ها بیان کنند اگر این طور بشود شاید ذهن بشر متوسط امروز و ما از معارف حقیقی الهی دوریم و کششنداریم که در ذهن و دل و روحمان ، حقایق والا و متعالی را درک بکنیم ، بتوانیم گوشه ای از فضائل و مدایح و مناقب و محامد این بزرگوار را بفهمیم و درک کنیم وقتی انسان به روایاتی که مربوط به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها )می باشد و از ائمه صادر شده است مراجعه می کند . می بیند زبان معصومین (علیه السلام) نسبت به این بزرگوار آن چنان زبان ستایش و خضوع و خشوع است که برای کسی که مقام والای حضرت فاطمه زهرا(السلام الله علیه )ارا ندانسته باشد ممکن است مایه تعجب بشود از خود پیامبر اکرم (صل الله علیه و اله و سلم ) که پدر و مربی این مخدره بزرگوار بود تا ایر المومنین (علیه السلام) که همسر او بود و تا فرزندان ائمه 0علیه السلام) راجع به حضرت زهرای اطهر(سلام الله علیها) جمله سخن گفته اند و ان را با زبان تعظیم و ستایش بیان کرده اند این نشان دهنده ان مقام والا و توصیف ناشدنی است که حقیقتا برای ذهن قاصد مافان علو درجه معنوی و ملکوتی ام الائمةالنجباء(علیه السلام)قابل درک نیست و ما به قدر فهم خود ممکن است رشحه ای از رشحات را درک کنیم (منبع: حدیث و لایت ، جلد 3، صفحه 166،167)