لینک های پیشنهادی

  • مطالب خود را منتخب کنید!
  • کسب درآمد از وبلاگ
  • تغییر متن وبلاگ خود در گوگل

میخوای بدونی...؟!

28 اردیبهشت 1398 توسط دهسنگی

روزه داران گرامی…
در ماه مبارک رمضان مزاج گرم وخشک روزه داری بر تمامی بر مزاج ها قالب میشود وتاثیرات ژرفی بر بدن وروح انسان باقی میگذارد. بنابراین درطول سال وبرای درمان بیماری ها از گرسنگی به عنوان یک روش استفاده نمود وبردانش روز طب سنتی افزود.


َپیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده اند:
َهر چیزی زکاتی دارد وزکات بدنها روزه است.

 

ویژگی های خاص روزه داری
به نظر ما از ویژگی های خاص روزه داری همانا غلبه مزاج گرم خشک است که در ریز ترین ودر بین ریز ذره های بدن آتشی مقدس وپاک کننده ایجاد میکند وبدین ترتیب آنچه از طریق مسهل ،انفیح،حجامت،فصد،زالو درمانی،حقنه،آبزن،قی آوری هاو.. هنوز پاک سازی کامل نشده است، به وسیله روزه پاک سازی شده وپس از گذشت یک ماه از زمان روزه داری ،روزه دار بدنی جوان ونو مانند آنکه تازه خلق شده زندگی جدیدی را شروع میکند وبرای تاکید براین سلامتی وبه شکرانه آن زکات فطره میپردازند. مگر نه اینکه زکات فطره زکات سلامتی بدن است؟

توصیه های غذایی ورفتاری برای مزاج های گوناگون در ماه مبارک رمضان


مزاج های گرم وخشک:


صاحبان این مزاج، لاغر اندام ،استخوان بندی کشیده ومحکم دارند.به مزاج های تند وعصبی مشهور اند وبسیار عجول وشتابزده عمل میکنند. خوابشان کم ،وزنشان چندان زیاد نمیشود.نبض وگرمای بدنشان بالاست وداری پوست خشک ورگ های برآمده هستند. به این نوع افراد توصیه میشود در ماه مبارک رمضان از خوراکی های زیر استفاده کنند:
1- از مصرف مواد خشک به افراط اجتناب کنند.
2- از مواد نفاخ نیز باید اجتناب کنند.
3- میوه های مرطوب وآبدار را بخورند ومیوه های سرد وگرم را با هم میل کنند.
4- سبزی مانند گشنیز، خرفه، کاسنی برگ لطیف انگور توصیه می شود.
5-غذاهای مزاج های گرم خشک باید بیشتر رقیق ومرطوب ولعاب دار وحاوی سبزیجات پخته ونا پخته باشد تا رطوبت بدن را تاحد ممکن حفظ نماید.
6-از آب برنج آبکش استفاده کند.
7- از نیم روتخم مرغ آب پز سفت اجتناب کند بلکه از تخم مرغ نیم پز که زرده شل دارد استفاده کند.


مزاج های گرم و تر:


صاحبان این مزاج گرایش به چاقی دارند، گوشت تنشان از صاحبان مزاج های دیگر بیشتر است، استعداد چاقی آنها بیشتر بر تولید گوشت تکیه دارد.اما اگر زیاد سردی بخورند ذخیره چربی در اطراف شکم ،رانها،سایر اندام هاخواهد داشت. خواب خوبی دارندوزود به خواب میروند. خر وپف در این مزاجها بیشتر از مزاج های دیگر است نرم خو ومهربانتر از مزاج های دیگر هستند، بدنشان همیشه گرم است.

1- از خواب زیاد اجتناب کنند.زیرا باعث کم ذهن شدن و کم حافظه شدن می شود.
2.نیمه های شب برای کار عبادی از خواب برخیزند یا حداقل یک ساعت مطالعه قرآنی یا علمی داشته باشند، بعد از سحر نخوابند، خواب طولانی بعد از سحری برایشان مفید نیست مگر اینکه خواب قیلوله باشد.
3.حجم غذا را کاهش دهند و کم ترین مصرف غذایی را داشته باشند از غذاهای خشک و کم حجم استفاده نکنند.
4.از میوه ها و سبزیجات دارای طبیعت سردوسرد وخشک بیشتر استفاده کنند.مانند لوبیا، کاسنی،ترب سیاه و سفید و قرمز،کاهو و…
5.از آب انار و رب انار و رب ریواس و رب آلو برای رفع عطش استفاده کنند.


مزاج های سرد و خشک


صاحبان این مزاج گاهی چاغ گاهی لاغر هستند. اشتهای نامرتب و ریزه خواری دائمی دارند. بسیار رویایی و زود رنج و عاشق پیشه هستند.پوستشان خشک و حساس است.
1. از مصرف مواد خشک به افراط اجتناب کنند.
2. غذاخهای گوشتی بدون برنج زیاد استفاده کنند.
3. میوه های گرم مانند خربزه، انجیر سفید و قرمز، انگور مصرف کنند.
4. سبزیجات گرم مانند: ریحان، پیازچه ، شاهی ، شوید زیاد مصرف کنند.

مزاج های سردوتر


صاحبان این مزاج به چاقی گرایش دارند،بلغمی مزاج هستندواغلب چاقی آنها در پهلو،شکم وباسن وجود دارد.تنبل وپرخواب وکم تحرک هستند.گوشت تنشان شل ولخت است.سرعت انتقال مفاهیم در ذهنشان پایین است،فراموشی داند وسرعت حرکتشان آرام است. از گرما خوششان می آید واز سرما گریزان هستند.
1-از خواب زیاد بپرهیزند مانند مزاج گرم وتر.
2-بعد از سحری نخوابند وحداقل یک تا یک ونیم ساعت خواب بین سحر وبیداری داشته باشد.
3-حجم غذا هارا کاهش دهند وکم ترین مصرف غذایی ممکن را داشته باشند.
4- از میوه ها وسبزیجات گرم،گرم وخشک استفاده کنند.مانند: خرما،سیب،انجیر،خربزه.
5-غذا های گوشتی مانند:کباب بلدرچین،کبوتر،گوسفند استفاده کنند به همراه کمک غذایی مانند:ریواس، رب انار و…

 

برگرفته از کتاب های : از هلال ماه تازکات فطره ،رمضان _تغییرات مزاجی

گرد آورندگان :فاطمه تجری- محدثه مسکین- حدیثه یگانه پور

 1 نظر

آیامانندحضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)بودن سخت است؟

30 بهمن 1396 توسط دهسنگی

 

خصوصیات یک بانو!

 

الف)حیا:

آیا حیا به این است انسان سرش را به زیر بیندازد ؟

در مفهوم حیا امده است  شرم، گرفتگی نفس از چیزی و ترک آن به خاطر ترس از سرزنش 1

   

انسان از سه چیز حیا می کند : ازبشر، خود و خداوند ، نیروی حیا و شرم انسان را ازالوده شدن باز میدارد . هر چه حیا بیشتر باشد، نیروی باز دارنده قویتر خواهد بود .

باید انسان حد و مرز حیا را بشناسد تا به صورت افراطی در نیاید که زیاده روی در این بخش نیز مذموم است چون در زندگی انسان با اجتماع سر و کار دارد و قطعا با نامحرم مواجه می شود . اگرحیا و شرم بیش از اندازه شد چه بسا به ترس از مردم منتهی می شود و زمینه گوشه گیری را فراهم کی کند پس حیا به این نیست که انسان سرش را به زیر بیاندازد اگر در بین مردم چنین گفته  شده منظور آن است  که به نامحرم نگاه آلوده نشود  .

هیچ کس در نظام اسلامی نگفته است که در محیط های گوناگون جامعه، زنان و مردان هیچ تلاقی ای با یکدیگر نداشته باشند. اما در عین حال ، زن و مرد را موظف کرده است که از اختلات به صورت بی بند و بار، بطور جدی پرهیز کنند. اسلام یک حجاب بین آن ها قرار داده است؛آن هم حجابی از حیا. حجاب شرم در میان زن و مرد، فطری انسان است. این ، نظر اسلام است.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند: حیا انسان راازانجام کارهای زشت باز می دارد 2

 

ب)عفت:

 یکی از فضائلی که قران مورد توجه واقع شده است .عفت ورزیدن می باشد.

عفت در لغت حاصل شدن برای نفس جان آدمی است که به وسیله ان از غلبه و تسلط شهوت جلوگیریی می شود و اصلش بسنده کرد در گرفتن چیز اندک است . وطب عفت و پاکدامنی و باز ایستادن از حرام. استعضاف نام دارد

معنای اصطلاحی عفت عفت در اصطلاح اخلاق ، یعنی قوه شهوت در خوردن و امیزش جنسی، مطیع عقل باشد و از چیزی که عقل و شرع نهی کرده اجتناب نماید و این حد اعتدال در شرع ، ستوده شده است

انواع شهوت وقتی می گوییم شهوت .فقط شهوت جنسی مراد نیست بلکه مفهوم عام ان مراد است .مثل شهوت مال ،جاه ،خوردن ، تکلم کردن و….عفت در همه این ها کنترل شده است .

(خداوند در ایات چندی از جمله در ایه 35 سوره نساء،5سوره مائده ،5152سوره یوسف،91سوره انبیا و ایات دیگر )

به مسئله با اهمیت و با ارزش پاکدامنی و عفاف زنان توجه کرده است و ان را برجسته ترین اوصاف زنان معرفی می کند

ج)صداقت:

صداقت و راستگویی از خصوصیات عالی اخلاق انسانی است که درآموزه های اسلامی از زمینه های اساسی ارزش مندی و نیک بختی انسان شناخته شده است .پیشوای صادقان و مولای متقیان ،صداقت را ارجمند ترین  و بالاترین صفت معرفی کرد. و از راست گویی به عنوان هرنوع اصلاح فردی واجتماعی نام برده است:(( الصدق فلاح کل شی:راستگویی مایه صلاح هرچیزاست.)) 3

ابعاد صدق:

الف)صدق درگفتار:راست گفتاری وسخن خلاف واقع به زبان نیاوردن، شناخته شده ترین قسم صدق و نخستین مرتبه آن است.

((من صدق مقاله زاد جلاله: کسی که گفتارش راست باشد جلالتش زیاد گردد.)) 4

ب) صدق در کردار : گاهی سخنی را که انسان به زبان می آورد راست و مطابق با واقع است، اما عمل و رفتار او بر خلاف آن است، یعنی عملی که از او صادر می شود، غیر از سخنی است که به زبان می آورد. چنین شخصی از صدق در کردار برخوردار نیست. قرآن کریم کسانی را که میان رفتار و گفتارش هماهنگی نیست سخت نکوهش کرده و این کار آنان را موجب خشم و نفرت الهی شمرده است: ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی می گویید که عمل نمی کنید. نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنی بگویید که عمل نکنید.5

ج)انگیزه و اندیشه برای اعمال انسان بسان جان است برای تن. اساس کار را نیت و فکر آدمی می سازد به اعمال و رفتار انسان در حقیقت برا امده از نیت اوست.6

نه تنها میزان ارزشمندی و گرانقدری عمل انسان به اندیشه و فکری بستگی دارد که او را به حرکت و اقدام وا می دارد، بلکه قیمت و ارزش انسان به میزان اندیشه و نیتی است که در سر دارد و برای دستیابی به آن می کوشد.

پیامبر اکرم می فرمایند: خداوند به ظواهر و اعمال شما نگاه نمی کند، آنچه مورد توجه حضرت حق قرار می گیرد در درون دل های شماست.7

د)حجاب:

حجاب هم به معنای پوشیدن است وهم به معنی پرده و حاجب.بیشتراستعمالش به معنی پرده است وشاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت،هرپوششی حجاب نیست.ان پوشش حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.وظیفه ی پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است مطرح نیست.پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازد ایات مربوطه همین معنی را ذکر میکند،فتوای فقها هم موید همین مطلب است .8

به عبارت دیگر،حجاب معنای هرچیزی است که حقیقتی را بپوشاند.بعضی ازحقایق راباید پوشاندتا از گزند نااهلان مصون بماند.مثل گوهرعفت  زن،وبعضی از حقایق نبایددرحجاب قرارگیرد.مثل فضائل اخلاقی و مقام والای انسانی، که حیف است درحجاب تعلقات دنیاقرارگیرد.

حجاب چهره جان میشود غبارتنم

                                   خوشا دمی کزین چهره پرده برفکنم حافظ

                                                               

سیره حضرت زهرا

عفت ،حیاء، حجاب:

حضرت زهرا (س)بانوی بزرگ واری که مظهرکمالات الهی وبرترین اسوه ی انسانی هابه ویژه زنان هستند،ازنظرعفاف وحجاب الگوی بی نظیری هستند.بادقت درسیره و زندگی آن حضرتبه اوج عظمت ایشان میتوان پی برد.نقل است که هرگاه کسی که به درخانه ی حضرت زهرا(س) می آمدندحضرت برای پاسخ به فردپشت در،دستان مبارک خودرا دردهان می دادندتاباتغییرلحن صدای خویش فرد را ازلغزش گناه دورکنند.همچنین روایت شده حضرت در هنگام سخنرانی کوبنده خودلحن صدای خویش رابه حالت بم تغییرداده بودندواین گونه درگفتارعفت پیشه میکردند.

حضرت زهرا(س)همان کسی است که زن نیکو وشایسته را زنی میداندکه مردی را نبیند و مردی اورانبیند.9

روایت است که رسول خدا(ص)درزمینه ی تقسیم کاراین گونه داوری کردند:فاطمه (س)راماٌمور به انجام امور داخل خانه نمودند وعلی (ع)رانیزبه امورخارج ازخانه ماٌمورساخت.دخترپیامبرازاین تقسیم کارفوق العاده خوشحال شد وچنین اظهارداشت:جزخداوندنمیداند که من ازچنین تقسیمی چه قدرخوشحال شدم زیرا پدرم رسول خدامراازگریبان شدن بامردان معاف داشته است.10

روزی حضرت زهرا(س)دربستربیماری به اسما بنت عمیس فرمودند:من بسیارزشت میدانم که جنازه ی زن راپس از مرگ،برروی تابوت سربازگذاشته،برروی آن پارچه ای می افکنندطوری که حجم بدن مشخص می گردد.مرا برروی تابوت انچنان مگذاروبدن مرا بپوشان.اسماء در پاسخ میفرماید:پیشنهاد میدهم تابوتی بسازند که دارای دیواره باشو که حجم بدن مشخص نباشد.وحضرت برای ایشان دعا میکنند میفرمایند:خداتورا از از اتش جهنم باز دارد.11

صداقت:

زندگی زهرا(س)بهترین گواه برصداقت وراستگویی اوست.دوست ودشمن براین معنی هم عقیده اند.

عایشه می گوید:هیچ کس راستگوتراززهرا نیافتم،مگر تنهاپدرش را.

رسول خدا (ص) می گوید:ای علی!به توچند داده شده که به هیچ کس حتی به من هم داده نشده،پدرزنی هم چون من همسری صدیقه و فرزندانی هم چون حسن و حسین،ولی بااین همه شما از من هستید ومن ازشما هستم.12

منابع

1.اقرب الموارد(ج1،ص251)

2.میزان الحمه(ج1،ص717)

3.غررالحکم،دررالکلم(ج1،ص281)

4.همان(ج5،ص287)

5.صف(ایات،2-3)

6.غررالحکم(ج1،ص628)

7.بحارالنوار(ج70،ص248)

8.مساله حجاب،شهیدمطهری(ص62)

9.بحارالنوار(ج103،ص238)

10.وسائل شیعه(ج14،ص123)

11.کشف الغمه(ج2،ص67)

12.الغدیر(ج2،ص305)

 1 نظر

آیا در نماز مجبور به دروغ گفتن هستیم...

28 بهمن 1396 توسط دهسنگی

 

آيا هر بار، در جمله «ايّاكَ نَعْبُدُ و ايّاكَ نَسْتَعين» نماز، مجبور به دروغ گفتن هستيم؟

بسياري از آيات و دعاهاى وارده از معصومين عليهم السلام ذو ابعاد است، يعنى علاوه بر جنبه تحميد و تسبيح و ذكر و دعا و تضرّع و عرض حاجت، جنبه ‏هاى آموزشى، عرفانى و تربيتى در آن لحاظ شده است.
در بسيارى از ادعيه بعد تربيتى بيش تر از ساير ابعاد است و به عبارت ديگر، در ادعيه وارده پيامى‏ نهفته است كه منظور اصلى از دعا همان پيام است و دعا وسيله ابلاغ آن پيام.
به عنوان مثال، وقتى در زيارت امام حسين عليه السلام مى ‏گوييم: «يا ليتنى كنت معكم فافوز معكم» اين جمله را تنها به عنوان يك آرزوى بى محتوا نمى‏ گوييم. در اين جمله پيام شهادت طلبى و تأسّى به امام حسين عليه السلام و اصحاب فداكار آن حضرت مطرح است و تكرار آن به منظور ايجاد همين روحيه در زائران حسينى است.
اين جملات گرچه به صورت اخبار است ولى در واقع از مقوله انشاء است. يعني اين كلمات را بدين قصد مى‏ گوييم كه بايد اين چنين باشيم نه اين كه من اين چنين هستم.


جمله«ايّاكَ نَعْبُدُ و ايّاكَ نَسْتَعين» در سوره فاتحه نيز به همين صورت مي باشد يعني اگر به منظور اخبار و شرح حال گفته شود در غالب اوقات و افراد دروغ واضح است. چه كسى مى‏ تواند ادعا كند كه تنها خدا را مى‏ پرستد و از ديگرى چيزى نمى‏ خواهد؟ اما اين جمله در قالب اخبار با پيامى همراه است كه آن پيام جنبه انشايى و ايجابى دارد. يعنى: اى نمازگزار بايد اين چنين باشى، پس بكوش تا به اين مرحله از عبوديت نائل شوى.[1]
از همين رو امام رضا عليه السلام در تفسير جمله«ايّاكَ نَعْبُدُ و ايّاكَ نَسْتَعين» مي فرمايد:
با عبارت«إِيَّاكَ نَعْبُدُ» بنده رغبت و تقرّب خود به خدا را بيان كرده و نيز خبر مى‏ دهد از اخلاص عمل فقط براى خالق نه ديگرى.
و با عبارت«إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» بنده از خدا تقاضا مى‏ كند كه توفيق و عبادتش را زياد كرده و نعمت‏ ها و نصرتش را خالق نسبت به او ادامه دهد.[2]
همان گونه كه ملاحظه مي نماييد امام در تفسير اين جمله بيش تر جنبه ايجابي آن را لحاظ نموده و اين كه بنده با بيان اين جملات به دنبال زياد شدن توفيق و عبادتش مي باشد نه اين كه به دروغ مطلبي را بيان كرده باشد.

منبع :
[1] - آيت الله مهدوى كنى‏، نقطه‏ هاى آغاز در اخلاق عملى‏، دفتر نشر فرهنگ اسلامى‏، هفتم‏، 1376ش، ص 637
[2] - علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏1، ص 825
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)
 
 
 

 3 نظر

اولین هدیه که به همسرش داد ،کتاب بود!

28 بهمن 1396 توسط دهسنگی

 

مدیر مؤسسه شهید کاظمی از اهتمام و علاقه شهید حججی به ترویج فرهنگ کتاب خوانی می‌گوید و می‌افزاید: علاقه و اهتمام او تا آنجا بود که اولین هدیه‌ای که به همسرش داد کتاب بود و هرگاه به مهمانی می رفت به دوستان و اقوام کتاب معرفی می کرد و به آنها کتاب هدیه می‌داد. به همسرش ماهانه یک کتاب هدیه می‌داد و برای ترغیب او به خواندن کتاب از آنچه که از آن کتاب خوانده بود امتحان می‌گرفت و به او هدیه ای دیگر می‌داد. حتی در مراسم عقدش هم چند کتاب مانند کتاب سلام بر ابراهیم و چند کتاب دیگر به همسرش هدیه داده بود.

وی می‌افزاید: در زندگی اش هرگاه با مشکل مواجه می‌شد با کتاب آن مشکل را بر طرف می‌کرد. یکی از تأسفاتی که همیشه می خورد و جالب بود این بود که می گفت من از سال 85 که وارد مؤسسه شدم دنیای جدیدی به روی من باز شد و پشیمان هستم که چرا از بچگی کتابخوان نبودم. محسن حتی در گروه‌هایی که در فضای مجازی به ترویج تفکرات تشیع انگلیسی و تکفیری مشغول هستند عضو بود, شبهات و مسائلی که در گروه مطرح می‌شد را می نوشت بعد می‌رفت مطالعه می‌کرد و پاسخ آن شبهات را پیدا می‌کرد و در آن گروه ها مطرح می کرد.

خلیلی می‌گوید: محسن بعد از آنکه وارد سپاه شد عصرها به کتابفروشی می‌آمد و پولی که از قِبَل این کار به دست می‌آورد را برای اردوهای جهادی کنار می‌گذاشت. رشته تحصیلی محسن برق ساختمان بود و برق کشی ساختمان ها را نیز انجام می‌داد و پول دستمزدش را در قُلَّکی که برای این کار کنار گذاشته بود نگه می‌داشت و هر دفعه که به اردوی جهادی می رفتیم 4-3 میلیونی که جمع کرده بود را خرج اردو می‌کرد.

منبع:http://www.afkarnews.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/648165-%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D8%B1

 2 نظر

توصيف حضرت زهرا(سلام الله علیها)، از زبان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)...

28 بهمن 1396 توسط دهسنگی

1- سرور زنان عالم
از امام زمان (عج) نقل شده كه درباره ايشان فرموده‌اند:
«و زوّجه ابنته سيدة نساء العالمين» (1)؛
«پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم)، دخترش سرور زنان عالم را به نكاح او - حضرت علي (عليه السلام) - درآورد».
فاطمه‌ي زهرا (سلام الله عليها) به اعتراف برخي از علماي اهل سنت و اجماع شيعه‌ي دوازده امامي، برتر از زنان عالم حتي از حضرت مريم (عليهاالسلام) و زنان پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) است، و كسي تا روز قيامت همتا و همانند او نخواهد بود.
 
- صفات حضرت زهرا (2سلام الله عليها) از ديدگاه امام زمان (عج)
از امام زمان (عج) نقل شده كه به خداوند متعال عرضه مي‌دارد:
«… و اتقرب اليك بخِيرة الأخيار، و امّ الانوار، و الانسية الحوراء، البتول العذراء، فاطمة الزهراء» (2)؛
«و به تو نزديكي مي‌ جويم به برگزيده‌ ي برگزيدگان، و مادر انوار و انسيه‌ي حورا، بتول عذراء، فاطمه زهرا (عليهاالسلام)».
امام زمان (عج) براي مادرش حضرت زهرا (عليهاالسلام) صفاتي را ذكر كرده است؛
1- بهترين انتخاب شده‌ها.
2- مادر اماماني كه همگي نور هدايت‌اند.
3- انساني كه همچون حورالعين است.
4- قطع شده و بريده شده از عادات زنانگي.
5- دوشيزه و باكره بودن.
6- پرتو افكني و نور افشاني.
7- بازگرفته از آتش دوزخ.

3- حضرت زهرا (سلام الله عليها) الگوي حضرت مهدي (عج)
امام مهدي (عج) مي‌فرمايد:
«وَفي إبْنَةِ رَسُولِ اللهِ (صلي الله عليه و آله و سلم) لي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (3)؛
«دختر رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) (فاطمه زهرا (عليهاالسلام)) براي من، اسوه و الگويي نيكو است».
شيخ طوسي (رحمه الله)، در كتاب الغيبة خويش، قصّه‌ي مشاجره‌ي ابن ابي‌غانم قزويني با جماعتي از شيعه، درباره‌ي امر جانشيني امام عسكري (عليه السلام)، را نقل كرده است. ابن ابي‌غانم اعتقاد نداشت كه امام عسكري از خود جانشيني به يادگار گذاشته است. عده‌اي از شيعيان، به حضرت نامه‌اي مي‌نويسند و در آن، مشاجره‌اي را كه ميان ابن ابي‌غانم و جماعت شيعه ايجاد شده، يادآور مي‌شوند.
حضرت قائم(عج)، در جواب نامه، به خطّ مبارك خود، بعد از دعا براي عافيت شيعيان از ضلالت و فتنه‌ها، و درخواست روح يقين و عاقبت به خيري آنان، و تذكر به اموري چند، مي‌فرمايد: «فاطمه‌ي زهرا، دختر رسول خدا، براي من، در اين مسئله، الگوي خوبي است».

در اين‌ كه حضرت چه گفتار يا رفتاري از حضرت زهرا(س)، را سرمشق خويش قرار داده، احتمال‌هاي مختلفي بيان شده است. كه در اين‌جا، به سه مورد از آن‌ها اشاره مي‌شود:
1- حضرت زهرا (س)، تا پايان عمر شريفشان، با هيچ حاكم ظالمي بيعت نكرد. حضرت مهدي (عج)، هم بيعت هيچ سلطان ستمگري را بر گردن ندارد.
2- شأن صدور اين نامه اين است كه برخي از شيعيان، امامت ايشان را نپذيرفته‌اند. حضرت مي‌فرمايند: «اگر مي‌توانستم و مُجاز بودم، آن‌چنان مي‌كردم كه حق بر شما كاملاً آشكار شود به گونه‌اي كه هيچ شكّي براي شما باقي نماند، ولي مقتداي من حضرت زهرا (س) است. ايشان، با اين كه حق حكومت از حضرت علي (عليه السلام)، سلب شد، ولي هيچ‌گاه براي بازگرداندن خلافت، از اسباب غير عادي استفاده نكرد. من نيز از ايشان پيروي مي‌كنم، و براي احقاق حقم، در اين دوران، راه‌هاي غير عادي را نمي‌پيمايم.»
3- حضرت در پاسخ‌نامه، فرموده است: «اگر علاقه و اشتياق فراوان ما به هدايت و دست‌گيري از شما نبود، به سبب ظلم‌هايي كه ديده‌ايم، از شما مردمان روي‌گردان بوديم.» حضرت، با اشاره به حضرت زهرا (عليهاالسلام)، مي‌خواهند بفرمايند، همان‌طوري كه اذيت و آزاري كه دشمنان نسبت به حضرت فاطمه (عليهاالسلام)، روا داشتند، و سكوتي كه مسلمانان پيشه كردند، هيچ كدام سبب نشد كه ايشان از دعا براي مسلمانان دست بكشند، بلكه آن حضرت، ديگران را بر خود مقدم مي‌داشت، من نيز اين ظلم‌ها و انكارها را تحمّل مي‌كنم و از دل‌سوزي و راهنمايي و دعا و… براي شما، چيزي فرو نمي‌گذارم.

4- توسل امام زمان (عليه السلام) به جده‌اش فاطمه (عليهاالسلام)
از امام زمان (عليه السلام) نقل شده كه در دعايي عرضه مي‌دارد:
«و اتقرّب اليك بخيرة الأخيار، و امّ الانوار، الانسية الحوراء، البتول العذراء، فاطمة الزهراء» (4)؛
«و به تو نزديكي مي‌جويم به برگزيده‌ي برگزيدگان، و مادر انوار، و انسيه‌ي حوراء، بتول عذراء، فاطمه‌ي زهرا».
فاطمه‌ي زهرا (عليهاالسلام) از چنان عظمتي برخوردار است كه حتي امام زمان (عليه السلام) به وسيله‌ي او به سوي خداوند متعال تقرب مي‌جويد».
منبع:
1. اقبال الاعمال، ص 290.
2. بحارالانوار، ج 95، ص 378.
3. الغيبة طوسي، ص 286، ح 245؛ احتجاج، ج 2، ص 279؛ بحارالأنوار، ج 53، ص 180، ح 9.
4. بحارالانوار، ج 95، ص 378.

 2 نظر
  • 1
  • 2
  • 3

می نویسم به یاد شهید آوینی

اوقات شرعی

امروز: جمعه 09 خرداد 1404
اوقات شرعی به افق:
  • اذان صبح اذان صبح:
  • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
  • اذان ظهر اذان ظهر:
  • غروب آفتاب غروب آفتاب:
  • اذان مغرب اذان مغرب:
  • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی:

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • مطالب نویسندگی
  • احادیث پژوهش
  • تحقیقاتی
    • پرسش و پاسخ
  • معرفی کتاب
  • مناسبتی
  • آموزشی
  • گزارش
  • دانستنی
  • معرفی اساتید راهنما
  • هفته سلامت
  • تلنگری
  • روز جانباز
  • ویژه نامه
  • اخبار
  • چکیده ونتیجه
  • قرآنی
  • قلم زنی
  • درس هایی از کربلا
  • اربعین حسینی
  • شعر
  • جذاب
  • فرهنگی اجتماعی
  • امام زمان(عج)
  • نهج البلاغه
  • پلاسکو
  • دهه مبارک فجر
  • سیاسی
  • دهه فاطمیه
  • مقام معظم رهبری
  • پاسخ به شبهات
  • طب سنتی
  • حجاب
  • معرفی کتاب
  • ماه رمضان
  • ماه رمضان
  • صحیفیه سجادیه
  • صحیفه سجادیه
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

آیتم ها

  • مگه تاحالا مامانو دیدی؟
  • فرقه فعال یمانی
  • نقش موثر طلاب در فضای مجازی
  • کرسی آزاد اندیشی ازدواج دیر هنگام آری یاخیر؟
  • رهبر انقلاب در پیام به پنجاه وپنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا
  • پای درس استاد
  • کتاب آیت الله مصباح (رضوان الله تعالی علیه )
  • کتاب شاید پیش از اذان صبح
  • ✍️ تعابیر خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره مصباح انقلاب
  • بلای چه کسی اندک است

خبرنامه!

جستجو

  • تماس