هر روز،نوروز
بسمه تعالی
آیا عید نوروز در دین اسلام تأکید شده است؟
مدرسه علمیه کوثر(س)
پایگاه بسیج طلاب کوثریه
اسفند
94
هر قومی دارای آداب و رسوم خاص خود می باشد و نوروز ایرانی از جمله سنتهای قبل از اسلام
است که اگر چه در ابعاد مختلف تحت تاثیر اسلام قرار گرفته و تا حدود قابل ملاحظه ای از آن
زرتشت زدائی شده، اما ذاتاً به رهنمودهای الهی اسلام بسیار نزدیک بوده و در بسیاری از موارد
دارای انطباق کامل با توصیه های دینی نیز می باشد.
ضابطه کلی و اصول اسلامی در مواجه با این سنن بومی همان ضابطه «توحید محوری» و«اصول
عقلانی» است. بدین معنا که رسوم ملی و بومی و قومی اگر یادآور خاطرات مشرکانه باشد و یا
فاقد توجیه و منافع عقلایی باشند، از دیدگاه اسلام مطرود و محکوم به بطلان اند و اگر با دلیل
شرعی و عقلی همراه باشد مورد تأکید اسلام است،و از آنجا که نوروز با آدابی مثل صله رحم،
توجه ویژه به سالمندان و کودکان، زیارت اماکن مذهبی و …همراه می باشد. در واقع می توان
گفت این سنت ملی در گره خوردگی با فرهنگ مردم مسلمان به نحوی دارای صبغه مذهبی است
که از جمله نشانه های آن می توان به خواندن دعاهای مذهبی در آغاز سال نو، نیایش به درگاه
خدای متعال و طلب خیر در سال جدید اشاره کرد و تمام این بحث ها را می توان در این سخن امام
علی (علیهم السلام)خلاصه کرد «کُلُّ یَومٍ لایُعُصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ عیدً»(نهج البلاغه،کلمات
قصار،428):«هر روزی که در آن،معصیت و نافرمانی خداوند نشود عید است.»در واقع می توان از این
سخن امیر المؤمنین این بر داشت را کرد که اگر به جنبه های مثبت عید نوروز بیشتر بپردازیم و از
جنبه های منفی آن اجتناب کنیم پس بر هوای نفس خود غالب شده ایم و از این راه توانسته ایم
عید تکوینی خود را به عید تشریعی تبدیل کنیم.